روش تدریس علوم تجربی

1401/12/20 آموزشی
660
مدارس ابتدایی غیر انتفاعی

 

 

 

 

 

 

آموزش مشارکتی و گروهی

یکی از متدوال ترین روش های تدریس علوم ابتدایی  آموزش مشارکتی می باشد. در این روش دانش آموزان به گروه‌های مختلف با پایه علمی متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند، سؤالاتی از آنان پرسیده می‌شود و سپس گروه‌ها موظف خواهند بود تا به صورت مشورت با همدیگر به آنها پاسخ دهند. در این روش اطلاعات بین دانش آموزان مبادله شده و سپس معلم از بین برگه‌های افراد گروه، فقط یک برگه را تصحیح نموده نمره را برای کل گروه ثبت می‌نماید.

در آموزش و ارزشیابی گروهی این امکان برای کودکان فراهم می‌شود تا همیاران آموزشی در فرآیند قضاوت نسبت به برنامه آموزشی سهمی بر عهده داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از چنین روشی به کودکان کمک می‌کند تا فرآیند همکاری با یکدیگر برای دستیابی به هدفی مشترک را بیاموزند و از تجارب، موفقیت‌ها و ناکامی‌های پیش‌آمده درس بگیرند.

آموزش عملکردی

در این شیوه تدریس، دانش آموزان پس از آشنایی با مباحث به شیوه عملکردی مورد سنجش قرار می‌گیرند تا با بهره‌وری بالاتری مطالب خوانده‌شده را درک کنند. در این راستا دو شیوه آزمون عملی و کتبی برای دانش آموزان برگزار می‌شود؛ به این صورت که دانش آموز آزمایش‌های علوم خود را مجددا مطابق دستور کار انجام می‌دهد و به سؤالات تئوری مربوطه که بر اساس هفت سطح حیطه یادگیری به صورت‌های متفاوت مطرح می‌شوند،‌ پاسخ می‌دهد.

در برخی موارد نیز می‌توانید از دانش آموزان بخواهید تا بر اساس آموخته‌های خود اندام‌ها یا دستگاه‌های خوانده‌شده را با خمیر کاغذ بسازند و بخش‌های مختلف و همچنین عملکرد آنها را در کلاس تشریح کنند.

 

با شرکت در دوره های تربیت معلم مدارس ابتدایی جهاد دانشگاهی با فنون تدریس آشنا شوید و شانس خود را برای جذب در مدارس ابتدایی غیر انتفاعی بالا ببرید.

 

https://rayad.org/