برگزاری دوره های تخصصی

1402/06/04 مقالات
2447
تفسیر نقاشی کودکان

 

 

 

 

 

 

 تفسیر نقاشی‌ کودکان می‌تواند چیزهای زیادی درباره ترس‌ها، شادی‌ها، رویاها، امیدها و کابوس‌های آن‌ها به شما بگویدنقاشی راهی برای برقراری ارتباط است و آثار هنری کودکان نمایانگر شخصیت آن‌هاست. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جالبی در مورد نقاشی فرزندانتان به شما دهیم که شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. با ما همراه باشید.

۱- تفسیر خانه در نقاشی کودکان

خانه نه‌تنها در واقعیت بلکه در ذهن کودکان نیز به‌معنای پناهگاه و برخورداری از حس محافظت استمثلا در تفسیر نقاشی کودکان تعداد پنجره‌ها، باز بودن یا بسته‌بودن درب ورودی می‌تواند معنایی خاص داشته باشد. البته هرکدام از این موارد با توجه به شرایط کودک قابل بررسی است. تعداد بیشتر پنجره‌ها نشان‌دهنده این است که کودک خواستار تعامل بیشتر با افراد مختلف است. درهای باز هم تقریبا چنین معنایی دارد و نشان‌دهنده نگرش استقبال‌کننده کودک است.

 از سوی دیگر، در تفسیر نقاشی خانه کودکان وجود یک پیاده‌رو می‌تواند نشان‌دهنده کودکی با سازگاری اجتماعی باشد که تعاملات اجتماعی سالمی با همسالان خود دارددقت کنید هر چه کودک در نقاشی خانه از جزئیات بیشتر مثل گل، باغچه، دودکش و تزئیناتی از این قبیل بیشتر استفاده کند احتمالا احساس شادی و آرامش بیشتری را در خانه تجربه می‌کند.

۲- تفسیر ابر و باران در نقاشی کودکان

همان‌طور که روزهای بارانی، دل بزرگسالان هم می‌گیرد و در شعرها و داستان‌های مختلف ابر و باران، نماد غم است، در تفسیر نقاشی کودکان هم ابر و باران ممکن است نمادی برای این احساس باشد. همچنین تفسیر ابر و باران در نقاشی کودکان می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کودک احساس اضطراب یا ترس خاصی دارد. اگر کودک چنین احساسی دارد، ممکن است خود را زیر ابری بکشد. شما می‌توانید به کمک موارد ذکر شده علائم اضطراب در کودکان  را بررسی کنید.

۳- تفسیر نقاشی‌ کودک درباره خانواده

برای تفسیر نقاشی‌های خانواده، به موقعیت کودک در مقایسه با دیگران باید توجه کنید. مثلا وقتی فرزند شما خودش را در نقاشی میان والدینش کشیده است، می‌تواند به معنای احساس محافظت و امنیت باشد. اگر اندازه‌ خودش نسبت به شما خیلی کوچک‌تر باشد احتمالا قدرت شما را دربرابر خودش خیلی زیاد می‌داند یا احساس ضعف می‌کند. همچنین اگر کودک خودش را خیلی کوچک‌تر یا تنها بکشد، ممکن است به معنای احساس کمبود توجه، تنهایی، افسردگی و یا حتی خشم باشد.

شما می‌توانید برای کشف حس دقیق کودک از او بخواهید برای شما نقاشی‌اش را تعریف کند یا به طور ویژه‌تر بپرسید:‌«اون بچهه چرا اون‌جا وایستاده؟ ناراحته؟ تنهاس؟ چرا ناراحته؟ با مامان باباش قهره؟ تو می‌دونی چرا؟». همچنین شما می‌توانید با آگاهی از علائم کمبود محبت در کودکان این موضوع را به طور دقیق‌تر بررسی کنید.

۴- مفهوم اعضای بدن در نقاشی بچه‌ها

از سن ۵ سالگی به بعد کودکان سالم، مهارت‌های کافی برای کشیدن تمام اعضای بدن را به دست آورده‌اند و به طور معمول باید بتوانند همه آن‌ها را بکشند. مثلا درباره گوش‌ها می‌توان گفت که نبود آن‌ها نشان‌دهنده تمایل کم کودک برای گوش‌دادن به دیگران است. همچنین نبود دهان در تفسیر نقاشی کودکان معمولا به این معنی است که چیزی وجود دارد که کودک نمی‌خواهد، نمی‌تواند یا می‌ترسد که بگوید. اگر این موضوع را به طور مداوم در نقاشی‌‌های کودک مشاهده می‌کنید بهتر است پس از آگاهی از علائم آزار جنسی در کودکان ۲ تا ۵ سال با روانشناس کودک مشورت کنید

در نقاشی اعضای بدن کودکان، زمانی که یک عضو به صورت برجسته کشیده می‌شود معنای خاصی دارد. برای مثال دست‌‌های بزرگ در نقاشی کودکان، نماد علاقه کودک به برقراری رابطه با افراد دیگر است. چشمان بزرگ در تفسیر نقاشی کودکان نشان‌دهنده کنجکاوی به دنیای بیرون و اجتماعی بودن کودک است. همچنین صورت‌های بزرگ در مقایسه با بدن می‌تواند نشان‌دهنده عزت‌نفس بالای کودک باشد و در مقابل چهره‌های کوچک و نیم‌رخ شاید نمادی برای خجالت کودک یا عزت‌نفس پایین او باشد.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با تعدادی از معانی نمادهای نقاشی بچه‌ها و نحوه تفسیر نقاشی کودکان آشنا کنیم. فرزند شما به کشیدن نقاشی علاقه دارد؟ شما چقدر به جزئیات و مفاهیم نقاشی فرزندتان توجه می کنید؟ 

با شرکت در کلاس های جهاد دانشگاهی تهران به راحتی نقاشی فرزندانتان را تفسیر کنید

 

 

منبع: https://kidzy.land/blog/the-analysis-of-childrens-drawings/