رتبه بندی استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران

1400/08/29 مقالات
1731
کدامیک از محبوبیت بیشتری برخوردار است؟

این روزها با پیشرفت تکنولوژی عوامل بسیاری رفتار خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار می دهد. اطلاعات کامل از محصول، ارتباط موثر و مستمر با مخاطب، جلب اعتماد آنها و بسیار از عوامل دیگر است که می تواند مخاطبان را به مشتریان وفادار تبدیل کند و یا بالعکس اعتماد آنها را سلب کرده و به سوی رقبا سوق دهد. بنابراین کسب و کارها برای حفظ بقای خود به استراتژی های جدید و همگام با تغییر رفتار مشتریان نیاز دارند. بنابراین با افزایش روزافزون کاربران در فضای وب و شبکه های اجتماعی، مشاغل باید استراتژی های تبلیغاتی سنتی خود را تغییر داده و با کسب رتبه در این جایگاه ها از عهده تغییر رفتار مخاطبین برآیند.

می توانیم اهمیت حضور در شبکه های اجتماعی را با بررسی تعداد حضور کاربران فعالان در این فضاها در کشورمان مورد بررسی قرار دهیم.

تلگرام:

شبکه اجتماعی تلگرام یکی از پر طرفدارترین فضاهای مجازی در ایران بوده است که با اعمال محدودیت ها تعداد کاربران آن کاهش پیدا کرد ولی همچنان از پرمخاطب ترین پیام رسان ها در ایران است.با توجه به آمارهای وب سایت الکسا که به انتشار و رتبه‌بندی سایت‌های پربازدید می‌پردازد، در ایران شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خارجی مانند اینستاگرام در رتبه ۹، تلگرام ۱۳ و یوتیوب در رتبه ۴۷ قرار گرفته اند.

گوگل در جهان و در ایران نیز رتبه اول بازدید وب سایت را به خود اختصاص داده است. وب‌سایت ورزش ۳ نیز در رتبه دوم و یاهو در رتبه سوم در ایران است.

اینستاگرام:

اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی است. کاربران از این فضا برای اشتراک گذاری رویدادهای مختلف استفاده می کنند. این روزها اینستاگرام تنها فضایی برای سرگرمی و شوخی نیست، بلکه فرصتی بزرگ برای رشد کسب و کارها می باشد.

یوتیوب:

ویدئو یکی از بهترین روش های ارتباطی و جذب مخاطب در دنیا است. یوتیوب این امکان را فراهم کرده که با به اشتراک گذاشتن ویدئوهایی مفید و جذاب در دنیا دیده شویم. دیده شدن فقط به معنای ارتباط با تعداد زیادی کاربر نیست. این ارتباط می تواند هدفمند و در راستای گسترش کسب و کار و توانمندی های افراد باشد. در عصر حاضر با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، روابط سنتی نمی تواند نیازهای مخاطبین را مرتفع کند و ارتباطات در فضاهای مجازی و رسانه های اجتماعی یک امر ضروری و جداناپذیر به شمار می آید.

مطالعات نشان می دهد عملکرد کسب و کار به میزان 74 درصد، تحت تاثیر مستقیم شبکه اجتماعی کارآفرینان است و تاثیر مثبت اندازه شبکه و سودآوری شرکت تایید شده است. مورد دیگر رابطه بین افزایش حقوق کارکنان شرکت و اندازه شبکه کارافرین است که مثبت می باشد.

از سوی دیگر بر اساس نتایج تحقیق، داشتن شبکه اجتماعی بزرگتر، احتمال یادگیری مشاهده ای و انتقال تجارب را بیشتر می کند. همچنین الگوی نقش و انگیزه فرصت هم رابطه مثبتی دارند. به عبارت دیگر کسانی که فردی را می شناسند که در دو سال گذشته کسب و کار خود را راه اندازی کرده باشد، بیشتر با انگیزه بهره برداری از فرصت (نه از روی اجبار) کسب و کار راه اندازی می کنند.

از سوی دیگر شبکه کارآفرینان در کشورهای گوناگون متفاوت است ولی در کشور ایران شبکه حرفه ای و بازار کارآفرینان ضعیف است و به کارآفرینان توصیه می شود که از راه تقویت اعتماد متقابل، به توسعه شبکه حرفه ای و توسعه ارتباطات خود با مشتریان و دیگر شرکت های همکار و رقیب بپردازند.

 

: References

www.eghtesadonline.com

www.forsatnet.ir

www.isna.ir

مقاله تاثير شبکه اجتماعي بر عملکرد کسب و کار: اثر تعديل کنندگي الگوي نقش و انگيزه کارآفرينانه (شواهدي مبتني بر داده هاي GEM ايران، کرواسي و دانمارک) پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.