کنترل کیفیت میکروبی مواد غذایی

پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران

هم اكنون، با روند توسعه واحدهاي توليدي صنايع غذايي و آشاميدني و افزايش ميزان توليد اين گروه از محصولات در كشور از يك سو و افزايش ميزان واردات از كشورهاي گوناگون با شاخص ها و استانداردهاي كيفي و ايمني متفاوت ضرورت كنترل كيفيت و سلامت مواد اوليه و محصولات دارای اهميت بالایی است. تشخیص انواع باکتری­ها، قارچ ها و تعیین حدمجاز میکروارگانیسم­ های هوازی و بی­هوازی به عنوان مهمترین اصل در سلامت مواد غذایی و بهداشتی می ­باشد. چرا که عدم کنترل دقیق میزان آن­ها در موادغذایی بروز مشکلات بهداشتی و اقتصادی برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان را در پی خواهد داشت.

پیش نیاز: دارا بودن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های زیست شناسی- کشاورزی- بیوتکنولوژی - ژنتیک- میکروبیولوژی

این دوره مناسب چه کسانی است؟

دانش­ آموختگان رشته های علوم زیستی و بیوتکنولوژی که متقاضی کار در پژوهشکده ها، کارخانه ها  و صنایع مرتبط با علوم زیستی هستند.

اهداف اصلی این دوره چیست؟

شناسایی میکروارگانیسم ها شامل  انتروباکتریاسه، باسیلوس سریوس، سالمونلا، اشرشیاکلی، سودوموناس آئروژینوزا،مخمر، کلستریدیم ها و غیره نیازمند محیط های کشت خاص خود، روش های کشت اختصاصی و انکوباسیون ویژه می­باشد. هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با انواع محیط کشت های لازم برای رشد میکروارگانیسم های معمول در مواد غذایی، روش­های کشت باکتری های هوازی و بی هوازی و چگونگی انکوباسیون آن ها می باشد.

پس از شرکت در این دوره چه مهارت هایی را کسب خواهید کرد؟

  • فراگیر باید بتواند میکروارگانیسم های گوناگون در مواد غذایی متفاوت جستجو نماید.
  • فراگیر باید روش­های تهیه انواع محیط کشت مایع و جامد را به خوبی یاد گرفته باشد.
  • فراگیر باید چگونگی کشت موادغذایی گوناگون جامد و مایع را در محیط های گوناگون فرا گرفته باشد.
  • فراگیر باید چگونگی شمارش میکروارگانیسم های گوناگون ، محاسبه و  تنظیم گزارش را آموخته باشد.

فرصت های شغلی پس از گذراندن این دوره

این دوره در کنار دوره مبانی آزمایشگاه میکروبیولوژی از دوره های مورد نیاز و اساسی برای اشتغال در آزمایشگاه های همکار اداره ­ی استاندارد می­ باشد

مشاوره: ۳۴۷۶۴۰۵۰-۰۲۶☎️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال تلگرام: 🆔 @edushimi