واژه نامه اصطلاحات فنی سئو

1400/09/29 سئو
1198
لیست واژه نامه تخصصی سئو؛ اصطلاحات سئو که باید بدانید

واژه نامه اصطلاحات فنی سئو

API: رابط برنامه نویسی کاربردی، مجموعه ای از کدهای برنامه نویسی است که می تواند در پلتفرم های مختلف نرم افزار مورد استفاده قرار گیرد و دارای مجموعه ای از قوانین و قراردادهای تعریف شده برای پیروی است.

Cash: عمل ذخیره سازی داده ها در حافظه کش. موتورهای جستجو یک نسخه از پیش رندر شده یک صفحه را در حافظه پنهان ذخیره می کنند تا صفحات را سریعتر به کاربران ارائه دهند.

CDN ها: شبکه های تحویل محتوا، مکان های پراکنده جهانی هستند که داده ها در آنها ذخیره می شود. آنها اغلب برای حل مسائل بارگذاری صفحه مرتبط با فاصله جغرافیایی بین کاربر و میزبان استفاده می شوند.

CLS:  تغییر چیدمان تجمعی یک معیار تجربه صفحه است که سرعت بارگذاری همه عناصر یک صفحه را اندازه گیری می کند. ثبات بصری را اندازه گیری می کند.

: Cloaking  یک تکنیک هرزنامه است که به منظور فریب دادن یک ربات جستجو است. پنهان‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که محتوای صفحه در سمت کاربر با محتوای ارائه‌شده به ربات جستجو متفاوت باشد.

Core Web Vitals: CWV  از سه معیار LCP،FID  و CLS تشکیل شده است. این سه معیار تجربه صفحه و سرعت کلی صفحه را اندازه گیری می کنند.

:Crawl Budget   تعداد صفحاتی که گوگل در یک روز در سایت شما ایندکس می کند. نرخ خزیدن می تواند از سایتی به سایت دیگر متفاوت باشد.

Critical Rendering Path: مسیر رندر بحرانی، مراحلی که مرورگر برای تبدیل HTML، CSS  و جاوا اسکریپت به صفحه‌ای که کاربر می‌تواند آن را مشاهده کند طی می‌کند.

DNS:  یک سیستم نام دامنه (DNS) URL ها را با آدرس IP مربوطه آنها متصل می کند. مرورگرهای وب داده ها را به صورت اعداد پردازش می کنند و DNS چیزی است که نام دامنه قابل جستجو مانند (jtehran.com) را با رشته ای از اعداد که مرورگر می تواند پردازش کند مطابقت می دهد.

Dynamic Rendering: فرآیند ارائه یک نسخه سمت کلاینت سایت شما برای کاربران و یک نسخه جداگانه سمت سرور برای ربات های جستجو است. در سمت سرور، محتوای جاوا اسکریپت به یک نسخه HTML مسطح که توسط ربات‌های جستجو ترجیح داده می‌شود، تبدیل می‌شود.

Edge SEO: تمرین استفاده از CDN برای سرعت بخشیدن به تحویل محتوا به کاربران.

First Input Delay: یک معیار تجربه صفحه اصلی Web Vitals است و زمان بارگذاری صفحه را که تا اولین ورودی کاربر (چه کلیک، ضربه زدن یا فشار دادن هر کلیدی) طول می‌کشد، اندازه‌گیری می‌کند.

Google Lighthouse:   یکی از ابزارهای گوگل وبمستر که می تواند برای اندازه گیری عملکرد صفحه و تجربه صفحه استفاده شود.

Hypertext Markup Language:  یک سیستم استاندارد شده برای برچسب گذاری فایل های متنی برای دستیابی به جلوه های طراحی در صفحات وب است.

JavaScript: یک زبان برنامه نویسی که معمولاً برای ایجاد جلوه های تعاملی و عناصر پویا در صفحات وب استفاده می شود.

SON-LD:  نشانه گذاری شی جاوا اسکریپت برای داده های پیوندی (JSON-LD) قالبی برای ساختاردهی داده های یک صفحه وب برای برقراری ارتباط بهتر با موتورهای جستجو است. فرمت های ساختار یافته دیگری نیز وجود دارد، اما JSON-LD یکی از مواردی است که گوگل ترجیح می دهد.

 Largest Contentful Paint: یک معیار تجربه صفحه Core Web Vitals است و زمان بارگذاری صفحه را که طول می کشد تا بزرگترین بلوک تصویر یا متن در صفحه نمایش داده شود را اندازه گیری می کند. برای یک کاربر، LCP زمانی است که بارگذاری یک صفحه از نظر بصری کامل شده است.

PageSpeed ​​Insights:   یکی از ابزارهای گوگل وبمستر که سرعت صفحه را اندازه گیری می کند.

Rich Result:  که یک قطعه غنی نیز نامیده می شود، یک نتیجه غنی، قطعه ای از اطلاعات است (خواه یک تصویر، ویدیو، یک بررسی و غیره) که در بالای SERP بالای 10 پیوند آبی ظاهر می شود.

Site Map: فایلی که ارتباط بین صفحات مختلف وب سایت شما را توضیح می دهد.

Structured Data: روش دیگری برای گفتن داده‌های «سازمان‌یافته» (برخلاف نام سازمان‌یافته) راهی برای ساختار دادن به داده های شما است، به عنوان مثال، با برچسب گذاری آن ها با اطلاعات اضافی که به موتور جستجو کمک می کند آن ها را درک کند.

Technical SEO: به بهینه سازی سایت شما برای ایندکس و نمایه سازی موتورهای جستجو اشاره دارد اما همچنین می تواند به هر گونه تغییر فنی که در سایت خود ایجاد می کنید برای کمک به ظاهر بهتر سایت شما در نتایج جستجو اشاره کند.

URL Routing: تمرین تعریف URL و مقصد آنها.

https://jtehran.com/center/6/workgroup/1