درد در قفسه سینه نشانه چیست؟

1401/03/21 آموزشی
962
اقدامات ضروری هنگام مشاهده درد قفسه سینه

 

 

 

 

 

درد قفسه سینه

اقدام کلیدی

علائم نشان دهنده حمله قلبی را تشخیص دهید و فورا با خدمات فوریتهای پزشکی  (EMS) تماس بگیرید .

مقدمه

درد قفسه سینه میتواند نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات مربوط به قلب، ریه یا قفسه سینه باشد. برای ارائه دهندگان کمکهای اولیه، بدترین وضعیت، خطر بروز حمله قلبی است .حمله قلبی معمولاً به دلیل انسداد یکی از رگهای خونی عضلات قلب ایجاد میشود که در نتیجۀ آن، به قلب آسیب میرسد. تشخیص و مدیریت سریع حمله قلبی میتواند زندگی فرد را نجات دهد. تاخیر در درمان، احتمال بروز عوارضی مانند مرگ ناگهانی یا نارسایی قلبی بعدی را افزایش میدهد. آنژین صدری و سوءهاضمه از دیگر دلایل شایع درد قفسه سینه هستند .

راهکارها

در حالی که منتظر رسیدن فوریتهای پزشکی (EMS) هستید، تجویز دوز خوراکی 150 - 300 میلیگرم آسپرین (ASA) را برای فردی که مشکوک به حمله قلبی است، در نظر داشته باشید. اگر فرد به آسپرین حساسیت دارد، یا اگر به طور منظم آسپرین مصرف میکند و به تازگی دوز توصیه شده را دریافت کرده است، باید از تجویز آن خودداری شود .

   اگر ارائه دهنده کمکهای اولیه آموزش دیده باشد و اکسیژن در دسترس باشد، میتواند به فردی که دچار درد قفسه سینه شده است، در صورتی که فرد را هیپوکسیک)کمبود اکسیژن خون) تشخیص دهد، اکسیژن بدهد.

نکاتی که بهتر است بدانید

  در صورت مشکوک شدن به حمله قلبی، باید فورا با خدمات فوریتهای پزشکی  (EMS) تماس گرفت. اگر فرد دچار درد شدید، تنگی نفس، پوست رنگ پریده، خاکستری و سرد و مرطوب باشد، یا رنگ پوست لب، گوش، انگشتان دست یا پا مایل به آبی دیده شود، دسترسی فوری به اورژانس، حتی اگر درد فقط چند دقیقه طول کشیده باشد، ضروری است.

 ارائه دهنده کمک های اولیه باید به فرد کمک کند تا در موقعیتی راحت قرار گیرد. فرد باید از فعالیت بدنی منع شود.

اگر فرد دستور پزشکی دارد، برایش تشخیص آنژین صدری داده شده، و علائم درد حاد قفسه سینه را نشان می دهد، ارائه دهنده کمک های اولیه باید به او کمک کند تا داروی خود را مصرف کند.

 اگر (EMS) تأخیر داشته باشد، یکی از اطرافیان می تواند دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED)را فراهم کرده و آن را نزدیک فرد نگه دارد، زیرا که ممکن است نیاز شود.

زنجیره رفتارهای بقا

 پیشگیری کنید و آماده باشید

  سازمان های ملی و بین المللی وجود دارند که در مورد چگونگی کاهش احتمال بیماری های قلبی تحقیق میکنند. برای اطلاعات بیشتر به مقامات بهداشتی کشور خود مراجعه کنید. ورزش و رژیم غذایی سالم، همراه با مصارف کم یا عدم مصرف الکل و عدم استعمال دخانیات، میتواند به کاهش احتمال حمله قلبی کمک کند.

اگر خانواده، دوستان یا همکارانی دارید که آنژین صدری دارند، برای مواقع اضطراری از محل نگهداری داروها آگاه باشید.

  در صورتی که شما مبتلا به بیماری شریان کرونری هستید، آسپرین را در دسترس داشته باشید.

 تشخیص زودهنگام

 از فرد در مورد درد قفسه سینه بپرسید؛ اگر به آنژین صدری یا سایر بیماری های قلبی مبتلا هستند، میتوانند این موضوع را به شما بگویند. به همین ترتیب، اگر فرد سابقه سوء هاضمه داشته باشد، ممکن است این موضوع را برای شما تعریف کند. اگر درد قفسه سینه حتی پس از مصرف دارو ادامه یابد، تشخیص سریع احتمال حمله قلبی و دسترسی به EMS بسیار مهم است.

علائم و نشانه هایی که ممکن است حاکی از حمله قلبی در فرد باشند، عبارتند از:

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه همراه با درد در بازو یا شانه

 درد قفسه سینه همراه با تعریق

درد قفسه سینه همراه با تپش قلب

درد ممکن است به صورت ناراحتی، فشار، سنگینی، گرفتگی و سوزش توصیف شود. حمله قلبی میتواند با شکایات غیراختصاصی، به خصوص در زنان شروع شود:

   حالت تهوع

   تنگی نفس

    دردی که به فک میرسد

   درد در قسمت بالای شکم

   درد بین کتفها

     دردی که بیش از چند دقیقه طول بکشد یا ممکن است بیاید و برود.

افراد ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را نیز تجربه کنند:

رنگ پریدگی

اضطراب

رنگ مایل به آبی در پوست لب، گوش یا انگشتان

توجه داشته باشید

  1. در صورتی که فرد مبتلا به بیماری شریان کرونری باشد، شک به حمله قلبی تقویت میشود. با این حال، هر وقت که شک دارید، فرض کنید که ممکن است یک حمله قلبی باشد.
  2. علائم حمله قلبی ممکن است شامل هر یک از موارد بالا باشد، اما در برخی از گروه ها مانند زنان، افراد مسن یا مبتلا به دیابت، کمتر قابل مشاهده و نمایان باشد.
  3. در آنژین صدری ، اغلب درد برایشان آشناست و زمانی که فرد استراحت میکند، بهبود می یابد.  برای حمله قلبی، درد مداوم و مقاوم است و باید به اورژانس دسترسی داشت.

مراحل کمکهای اولیه

1- به فرد کمک کنید تا در موقعیتی راحت بنشیند و داروهای خود را مصرف کند.

2- اگر مشکوک به حمله قلبی هستید، فورًا به EMS دسترسی پیدا کنید. در صورت امکان از اطرافیان بخواهید که دفیبریلاتور AED  بیاورند.

3- اگر مشکوک به حمله قلبی هستید، به فرد پیشنهاد دهید که یک دوز آسپرین را بجود.

4- به فرد اطمینان خاطر دهید و بر تنفس و هوشیاری او نظارت کنید.

توجه داشته باشید

  1. اگر فرد تنفس غیرطبیعی دارد و پاسخگو نیست ، CPR را شروع کنید.
  2. اگر فرد به آسپرین حساسیت دارد، اختلال خونریزی )انعقاد خون ( دارد یا قبلاً دوز توصیه شده را مصرف کرده است، به آنها آسپرین ندهید

دریافت کمک

از اطرافیان بخواهید به شما در دسترسی به EMS ، نظارت بر فرد و دریافت دارو یا دفیبریلاتور AED کمک کنند .

هنگامی که با اورژانس در تماس هستید ، بر این نکته تأکید کنید که فرد مشکوک به حمله قلبی است، تا آنها بتوانند به طور مناسب مورد شما را اولویت بندی کنند. همچنین در صورت تغییر وضعیت فرد )به عنوان مثال، افتادن و توقف تنفس( اورژانس را در جریان قرار دهید .

برای به حداقل رساندن هرگونه آسیب به قلب، دسترسی سریع به کمک اهمیت دارد .

اگر فرد مبتلا به آنژین صدری است و داروهای خود را همراه دارد، ممکن است نیازی به دسترسی به فوریتهای پزشکیEMS  نباشد. با این حال، اگر درد به طور معمول چند دقیقه پس از مصرف دارو، فروکش نکرد، باید به EMS دسترسی داشته باشید .

اگر فرد برای سوء هاضمه دارو مصرف کرده است، اما درد کاهش نمی یابد، به EMS دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که حمله قلبی اغلب با سوء هاضمه اشتباه گرفته میشود.

بهبود

اگر الگوهای درد آنژین صدری تغییر کرده باشد، ممکن است نیاز به تغییر دارو یا درمان باشد. به فرد پیشنهاد دهید که به دنبال مراقبتهای پزشکی باشد.

 

 

تهیه و ترجمه توسط داوطلب جمعیت هلال احمر : امیر مختاری زاده

| International first aid, resuscitation, and education guidelines 2020