فن بیان چیست؟

1401/11/18 خبری
1120
چگونه واضح صحبت کنیم؟

 

 

 

 

 

 

فن بیان چیست؟

 فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن. به همین سادگی. توانایی شما در حرف زدن هر چقدر بیشتر باشد یعنی فن بیان شما قویتر است. برای داشتن فن بیان باید بتوانید خوب و با اعتماد به نفس حرف بزنید و البته واضح صحبت کنید. نکات زیر به شما در داشتن فن بیان کمک می کند. آنها را مطالعه و تمرین کنید و مطمئن باشید تمرین شرط اساسی یادگیری و موفقیت در هر کاری است.

 

 چگونه واضح صحبت کنیم؟

 

 1-کلمات را واضح ادا کنید.

 وقتی کلمات را واضح ادا کنید مردم بهتر صدای شما را می شنوند. برای تمرین می توانید صدای خود را ضبط کرده یا از یک دوست کمک بگیرید تا حروف را واضح تر ادا کنید.

 2-نرمتر حرف بزنید.

سعی کنید خشونت و بلندی صدای خود را کشف کرده و آنها را برطرف کنید. بلندی صدا باعث می شود شنونده حالت تدافعی به خود بگیرد.
 

 3-با اطمینان صحبت کنید.

 ترجیحات، منافع و نیازهای خود را واضح و محکم بیان کنید. مراقب باشید که علاوه بر خواسته های خود، خواسته های دیگران را نیز در نظر داشته باشید. به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

 

 ۵ -احساسات خود را کنترل کنید.

 موقع صحبت کردن ممکن است حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت یا حتی ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با حوصله به چیزهایی که برای شما مهم است پاسخ دهید.

 

. ۶ -میان صحبت کسی نپرید.

 به دیگران اجازه دهید ابتدا توضیحاتشان کاملا تمام شود سپس شروع به صحبت کنید. یک مکالمه خوب مانند یک گروه موسیقی است. هر کس سهم خودش را دارد و نوبت همه باید رعایت شود.

 ۷ -شنونده خوبی باشید.

موقعی که کسی صحبت می کند اصلا و به هیچ وجه به حرف هایی که قرار است بزنید فکر نکنید. با این کار به دیگران می گویید که نظرشان اصلا مهم نیست و این کار به احساسات آنها آسیب میزند. به دیگران علاقه نشان دهید تا وقتی نوبت شما شد، توجه ها به شما جلب شود.

 

با شرکت در کلاس های فن بیان و سخنوری جهاد دانشگاهی تهران

برنده مذاکرات شوید

کارشناس دوره :84651107

 

 

منبع : مرکز ملی آموزش های مدیریت سلامت