از کدام دیکشنری برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

1400/12/24 عمومی
1701
مهمترین ابزار برای یادگیری زبان انگلیسی برای یک فراگیر دیکشنری می باشد

مهمترین ابزار برای یادگیری زبان انگلیسی برای یک فراگیر دیکشنری می باشد، از این رو بیشتر فراگیران زبان انگلیسی از اینکه از چه دیکشنری استفاده بکنند همیشه مردد هستند.

 ما در این مقاله توضیحات کوتاه ولی سودمندی را در رابطه با استفاده از دیکشنری های کارآمد و خوب و نحوه استفاده از آن را برای شما خواهیم داشت.

تمامی دیکشنری های یک زبانه انگلیسی تقریباً کاربرد یکسانی با هم دارند ولی البته یک سری فرق ها وجود دارد که در اینجا به این مبحث به طور خلاصه می پردازیم.

ديكشنري هاي موجود در بازار مانند Oxford Learner Dictionary ,Longman contemporary Dictionary :یا دیکشنری هاي یک زبانه (Mono-lingual Dictionary)  میتوانند بهترین گزینه برای یادگیری زبان انگلیسی باشد.

این دیکشنری ها میتوانند به یک فراگیر در مرحله اول تلفظ کلمه رو با یک سری علایم فونتیکی یاد دهد و در مراحل بعدی اطلاعات دیگری همانند  کاربرد آن کلمه در جمله، مثلا آیا آن کلمه فعل، اسم، قید و یا صفت میباشد. در مرحله بعدی فراگیر با نحوه استفاده کلمه در جمله و یا عبارت آشنا میشود که مهمترین قسمت یادگیری لغت و استفاده از آن همین مرحله میباشد.

همچنین اين نوع ديكشنري ها حروف اضافه ای (propositions) که با آن کلمه استفاده میشود برای فراگیر به همراه استفاده واژه مورد نظر در جمله را توضیح ميدهد.

اطلاعات دیگری که در ديكشنري هاي ديگر میتواند به فراگیرداده شود این است که چه کلماتی قبل و بعد از کلمه مورد استفاده میتواند بکار رود که این روند (collocation)  يا هم آوایی نامیده میشود.

این نکته از این جهت اهمیت دارد که زبان آموز بتواند به راحتی و به طور طبیعی و روان زبان انگلیسی را صحبت کند.

نکته دیگری که در استفاده از دیکشنری باید مد نظر قرار بگیرد اینست که یک کلمه در زبان انگلیسی ميتواند معانی متعددی داشته باشد. بطور مثال کلمه run  در زبان انگلیسی حدود 54 معنی مختلف داردکه البته فراگیر بایستی به طور تدریجی با این معانی آشنا شده و بتواند از همه آنها استفاده کند.

نكته مهم دیگری که یک زبان آموز در رابطه با استفاده از دیکشنری و یادگیری زبان انگلیسی باید مدنظر قرار دهد این است که اگر سطح زبان شما در سطح متوسط به بالا می باشد(intermediate) بايد بتوانید که فرق کلمات مشابه و یا هم معنا را از همدیگر تمیز دهید، به این معنی که هر دو کلمه مشابه در زبان انگلیسی نمي توانند صددرصد هم معنا باشند، شاید به ظاهر یک معنی مشابه را برای شما القائ کنند ولی بالاخره یک تفاوت کوچک را در بین آنها می‌توان یافت و یک دیکشنری خوب به شما یاد می دهد که از کدام کلمه هم ‌معنا در جمله استفاده بکنید که معنای دقیق و درست آن را به همراه داشته باشد..

 اين مهم توسط دیکشنری Activator برای شما انجام پذير است. اين ديكشنري کلمه را به علاوه عبارات هم خانواده آن برای شما توضیح می دهد و شما را در رسیدن به معنای کلمه واقعی کمک می کند.  هدف از اين كار ارائه کلمه و اکتیو کردن آن کلمه می باشد و شما متوجه می شوید که چطوری از این کلمه استفاده کنید در واقع دیکشنری‌های Learner , Collocation  و Activator میتوانند برای بالا بردن سطح لغات، درک معنای واقعی کلمه و استفاده درست آن در جمله  مکمل یکدیگر باشند.

لازم به ذکر میباشد، دیکشنری های کاغذی به مراتب بهتر از دیکشنری های موبایلی و آنلاین هستند چرا كه عوامل حواس پرتی کمتری خواهند داشت ولی البته از نظر محتوا فرق چندانی با هم ندارند.

 و درانتها، دیکشنری که  فراگیران Beginner نمیبایست از آن استفاده کنند، دیکشنری webster's میباشد که به اين دسته از فراگیران توصیه نمیشود به این دلیل که  تعاریف و کلماتی که در این دیکشنری استفاده شده صرفا برای خود انگلیسی زبان ها  یا native speakers میباشدو با دیکشنری های معمولی فرق بسیار دارد.

امیدواریم که این اطلاعات برای شما در رابطه با پیدا کردن معنای دقیق کلمات و نحوه درست استفاده از دیکشنری و همچنين از چه نوع دیکشنری‌ استفاده کنید مفید واقع شده باشد.

 با سپاس.