میزان رویت پذیری و افزایش ضریب تاثیر تحقیقات

مرکز رویت پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات | رویت پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات | رویت پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات
مدت دوره:
0 ساعت
تعداد جلسات:
0 جلسه
مهلت ثبت نام: 1403/12/30 - 23:55
فرصت باقیمانده ثبت نام:

تاریخ شروع: 1402/12/23
تاریخ پایان: 1403/12/30
قیمت دوره: 400,000 تومان

افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، جلسه اول: اندازه گیری میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات یک محقق

در سری کامل دوره آموزشی افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، شما با ضرورت افزایش رویت پذیری، اندازه گیری وضعیت فعلی رویت پذیری و کشف نقاط ضعف احتمالی، آماده سازی مقاله قبل از انتشار، تشکیل کتابخانه شخصی برای مقالات، ایجاد رزومه آنلاین، آماده سازی مقاله برای تبلیغ، بارگذاری مقالات در ریپازیتوریها، بارگذاری مقالات بدون شناسه DOI، عضویت در شبکه اجتماعی علمی، و نهایتا ردیابی استنادات را آموزش خواهید دید.

پیش نیاز:

این دوره پیش نیاز ندارد اما داشتن حداقل یک مقاله در ژورنال های معتبر ایندکس شده در اسکوپوس  (SCOPUS) یا وب آف ساینس (معروف به آی اس آی) (Web of Science) می تواند باعث بهره برداری بیشتر شرکت کنندگان شود.

دوره ویژه چه کسانی است؟

سیاست‌گذاران دانشگاه، محققین، اساتید و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی که تمایل به ارتقاء رتبه علمی خود و دانشگاه را دارند، مخاطبین اصلی این دوره می‌باشند. علی الخصوص محققانی که حداقل یک مقاله معتبر در نشریات بین المللی چاپ نموده‌اند و تا کنون استناد مورد انتظار را دریافت ننموده‌اند.

مدرس دوره:

دکتر نادر آل ابراهیم مشاور ارشد در حوزه افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات و مدرس مهارت های پژوهشی در سطح ایران و بین المللی می باشد.

دکتر نادر آل ابراهیم اکنون به عنوان مشاور ارشد در حوزه افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات مشغول به فعالیت می باشد. ایشان همچنین به عنوان استاد مدعو دروس مهارتهای پژوهشی را برای دانشجویان دوره دکتری ارائه می نمایند. دکتر آل ابراهیم دکتری خود را در سال 2012 از دانشگاه مالایا (University of Malaya) کشور مالزی در رشته مدیریت تکنولوژی اخذ نموده و پس از آن حدود پنج سال به عنوان هیئت علمی این دانشگاه مشغول تدریس بوده و همزمان با مرکز خدمات پشتیبانی محققین، در حوزه افزایش رتبه دانشگاه فعالیت می‌نمودند. ایشان علاقه مند به تحقیق در زمینه مهارتهای الکترونیکی، ابزارهای پژوهشی، علم سنجی، رتبه بندی دانشگاه ها، و تیم های مجازی تحقیق و توسعه برای تولید محصول جدید می باشد.

دکتر آل ابراهیم به عنوان مبدع Research tools  و توسعه دهنده ابزارهای بازارسازی تحقیقات علمی در منطقه شرق آسیا شناخته شده است. استفاده از Research tools  به محققین کمک می نماید تا در زمان کوتاه تر و با دقت بیشتر مستندات علمی را تامین؛ تولید؛ چاپ و در نهایت به رویت همگان برسانند تا از این رهگذر حداکثر استنادات ممکن را جذب نمایند.

دکتر آل ابراهیم تاکنون بیش از یکصد مقاله در نشریات و کنفرانسهای بین المللی ارائه کرده است و یکی از نویسندگان کتاب "مدیریت و راهبری دانشگاههای خلاق" می‌باشد. وی تا کنون صدها کارگاه آموزشی بصورت حضوری و آنلاین در کشورهای مختلف مانند مالزی، چین، عمان، عراق، ویتنام، عمان، آفریقای جنوبی، کرواسی، آلمان، ترکیه، پاکستان، سریلانکا و هندوستان برگزار نموده است.

خلاصه جلسه اول دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "اندازه گیری میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات یک محقق": آیا می دانید که بیش از 43% از مقالاتی که در نشریات معتبر به چاپ رسیده هرگز مورد استناد قرار نگرفته اند (nature.com/top100, 2014)؟ بطور قطع کیفیت مقالات دلیلی بر بی توجهی سایر محققین نبوده بلکه عدم اطلاع از وجود چنین مقالاتی؛ علت اصلی عدم استنادات بوده است. چاپ یک مقاله در یک نشریه معتبرعلمی تنها نیمی از راه نشر آن است، بخش اعظمی از فرآیند مربوط به رویت پذیری آن مقاله می باشد. استفاده از ابزارهای پژوهشی مناسب می تواند به محقق کمک کند تا نتیجه کار خود را در دسترس سایرین قرار داده و در نهایت، مقاله اش استنادات مناسبی بگیرد. سهم استناد به مقالات تاثیر شگرفی در رتبه بندی فرد و دانشگاه دارد. بنابراین با افزایش ضریب تاثیر مقالات به ارتقا رتبه علمی فرد و دانشگاه کمک شایانی خواهد شد. در این آموزش سعی داریم تا ابزارهایی را معرفی نمائیم که به کمک آنها بتوان میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات یک محقق را اندازه گیری نمود.

سرفصل های جلسه اول: اندازه گیری میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات یک محقق 

1.1 آشنایی با جعبه "ابزارهای پژوهشی"

1.2 چک میزان رویت پذیری (Visibility Check)

1.3 اندازه گیری رویت پذیری در پایگاه اسکوپوس و وب آف ساینس

1.4 اندازه گیری رویت پذیری در سایر وب سایت ها

جلسه دوم: ساختن پروفایل مناسب برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

خلاصه جلسه دوم دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "ساختن پروفایل مناسب برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات": یک محقق قبل از اینکه بخواهد میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را بالا ببرد، باید ابتدا بتواند خود را آنگونه که محققین دیگر جستجو می نمایند معرفی نماید. بعنوان مثال فرض کنیم نام فامیلی شما طوری است که هم می توان آن را جدا نوشت و هم سر هم، احتمال جستجوی نام شما برای سایر محققین به هر دو صورت وجود دارد و باید در هر دو صورت آنها بتوانند به مقالات و تحقیقات شما دسترسی یابند. همین موضوع در مورد رشته و حوزه تخصصی که کار می کنید و مجموعه کلمات کلیدی که در مقالات بکار می بریم صادق است. همه آنها باید طوری باشد که بیشترین احتمال ظاهر شدن در کلمات مورد جستجو توسط محققین دیگر را داشته باشد. در این آموزش سعی داریم تا ابزارهایی را معرفی نمائیم که به کمک آنها بتوان پروفایلی برای خود بسازید که توسط آن بتوانید میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را افزایش دهید.

سرفصلهای جلسه دوم: ساختن پروفایل مناسب برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

2.1 انتخاب نام محقق و نام محل کار محقق

2.2 انتخاب حوزه تخصصی و علاقه پژوهشی

2.3 انتخاب کلمات کلیدی

2.4 انتخاب کلمه کلیدی اختصاصی

2.5 نوشتن خلاصه رزومه

2.6 یافتن لینک های مرتبط به محقق

جلسه سوم: آماده سازی مقاله برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

خلاصه جلسه سوم دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "آماده سازی مقاله برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات": آماده سازی مقاله برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات در دو مرحله انجام می شود، یکی قبل از انتشار مقاله و دیگری پس از انتشار آن. قبل از انتشار مقاله باید به پرکاربرد بودن کلمات کلیدی، انتخاب نوع مقاله، انتخاب عنوان، انتخاب ژورنال مناسب، و قابل جستجو بودن عکس ها و جداول، توجه نمود. اکثر محققین در حال حاضر تعداد زیادی مقاله منتشر نموده اند، در نتیجه امکان انجام فعالیت های قبل از انتشار بر روی مقالات ذکر شده، وجود ندارد. بنابراین تمرکز اصلی این آموزش روی مقالاتی است که منتشر شده و حالا می خواهیم آنها را طوری آماده سازی نمائیم که بیشترین احتمال بازدید در آینده را داشته باشند و در عین حال مرتکب هیچ تخلف علمی هم نگردیم. در این آموزش سعی داریم تا ابزارهایی را معرفی نمائیم که به کمک آنها بتوان مقاله را آماده تبلیغ نمود بطوری که توسط آن بتوانید میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را افزایش دهید.

سرفصلهای جلسه سوم: آماده سازی مقاله برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

3.1 آماده سازی مقاله قبل از انتشار

3.2 حق مؤلف

3.3 ناشران و حق چاپ

3.4 آماده سازی مقاله برای تبلیغ

3.5 تهیه نسخه پری و یا پست پرینت

3.6 تشکیل کتابخانه شخصی برای مقالات

جلسه چهارم: تهیه رزومه آنلاین برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

خلاصه جلسه چهارم دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "تهیه رزومه آنلاین برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات": یکی از راه های افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات  ایجاد رزومه آنلاین (Online curriculum vitae) است. رزومه آنلاین به محقق این امکان را می دهد که خود و دستاوردهای علمی اش را به روشی مختصر و موثر به نمایش بگذارد تا همگان به سادگی به آن دسترسی داشته باشند. در ضمن رزومه آنلاینی مانند ارکید (ORCID) باعث تمایز محقق از سایر محققین با نام مشابه می گردد زیرا یک شناسه 16 رقمی منحصر به فرد، به محقق اختصاص می دهد. برخی از ژورنال ها در پروسه ثبت مقاله برای داوری، یکی از اطلاعاتی که از محقق می خواهند شناسه منحصر به فرد ارکید می باشد. در واقع ادیتور ژورنال با مراجعه به این شناسه متوجه می شود که محقق دارای چه پیشینه علمی ای می باشد. بنابراین بروز نگه داشتن همه رزومه های آنلاین خصوصا ارکید بسیار اهمیت دارد. در این آموزش سعی داریم تا ابزارهایی را معرفی نمائیم که به کمک آنها بتوانید رزومه آنلاین بسیازید تا میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را افزایش دهید.

سرفصل های جلسه چهارم: تهیه رزومه آنلاین برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

4.1 چرا باید به حضور آنلاین خود اهمیت بدهم

4.2 چند مثال از رزومه های آنلاین

4.3 شناسه ارکید (ORCID) چیست

4.4 ایجاد رزومه آنلاین در ارکید (ORCID)

4.5 ایجاد رزومه آنلاین در پاپلونز (Publons)

4.6 ایجاد رزومه آنلاین در گوگل اسکالر (Google Scholar)

جلسه پنجم: آپلود مقاله در ریپازیتوری های مختلف برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

خلاصه جلسه پنجم دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "آپلود مقاله در ریپازیتوری های مختلف برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات": ریپازیتوری (Repository) یا همان مخزن نگهداری مقالات که گاهی در زبان فارسی به آن آرشیو دیجیتال نیز می گویند, عبارت است پایگاه داده ای که معمولا مدیریت آن را دانشگاه به عهده داشته و به محققین خود اجازه می دهد تا دستاوردهای تحقیقاتی شان را در آن ذخیره نمایند. تعداد زیادی نرم افزارهای رایگان و منبع آزاد (Open source) مانند DSpace, Eprints, Fedora,  و .... وجود دارد، که دانشگاه می تواند یکی از آنها را انتخاب و روی سرور دانشگاه نصب تا محققین امکان به اشتراک گذاری مستندات خود را داشته باشند. محتویات ریپازیتوریها عموما توسط موتورهای جستجوی وب مانند Google و Google Scholar نمایه می‌شوند. بنابراین بارگذاری مقالات در آن به افزایش میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات، محقق و دانشگاه کمک می نماید. در این آموزش سعی داریم تا ریپازیتوریهای رایگانی را معرفی نمائیم که پس از بارگذاری مقالات در آنها بتوانید میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را افزایش دهید.

سرفصل های جلسه پنجم: آپلود مقاله در ریپازیتوری های مختلف برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

5.1 مقالات خود را آزادانه در دسترس قرار دهید

5.2 تعداد ریپازیتوریها در دنیا

5.3 آماده سازی مقاله برای تبلیغ

5.4 بارگذاری مقالات بدون شناسه DOI در ZENODO

5.5 بارگذاری مقالات در SSRN

5.6 بارگذاری مقالات در سایر ریپازیتوریها

جلسه ششم: آپلود مستندات علمی در ریپازیتوری های مختلف برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

خلاصه جلسه ششم دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "آپلود مستندات علمی در ریپازیتوری های مختلف برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات": مقالات منتشر نشده، پیشنهاد اجرای یک تحقیق جدید، مجموعه داده ها، و مواد آموزشی، می توانند منبعی برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات محققان باشد. با ابزارهای انتشار اسناد و داده ها، نویسندگان می توانند تمامی دستاوردهای تحقیقاتی خود را به صورت آنلاین در جایی که فوراً در دسترس سایر محققانی که به آنها نیاز دارند، قرار دهند. مطالعات قبلی نشان داده که مقالاتی با مجموعه داده‌ها در دسترس عموم، تعداد بیشتری استناد نسبت به مطالعات مشابه (بدون مجموعه داده‌ها) دریافت می‌کنند. علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان داده که با در دسترس قرار دادن داده های تحقیقاتی خود به صورت آنلاین، تا 30 درصد بیشتر از زمانی که داده های خود را مخفی نگه دارید استناد دریافت خواهید نمود. در این آموزش سعی داریم تا ریپازیتوری‌های رایگانی را معرفی نمائیم که محقق سایر  مستندات علمی را بتواند در آنها بارگذاری نمایید تا رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را افزایش دهید.

سرفصل های جلسه ششم: آپلود مستندات علمی در ریپازیتوری های مختلف برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

6.1 تمام دستاوردهای علمی خود را آنلاین نمائید

6.2 به اشتراک گذاری و انتشار داده ها

6.3 تهیه چکیده های گرافیکی و اسلایدهای صوتی

6.4 چندین نمونه از بارگذاری مستندات علمی

6.5 بارگذاری مقالات بدون شناسه DOI درFigshare 

6.6 بارگذاری مستندات در سایر ریپازیتوری ها

جلسه هفتم: ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی علمی برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

خلاصه جلسه هفتم دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی علمی برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات": امروزه با وجود شبکه های اجتماعی علمی موانع سنتی برای انتشار دستاوردهای علمی برداشته شده است. شبکه‌های اجتماعی علمی و بلاگ‌های آکادمیک به محقق این امکان را می‌دهند که با سایر محققان در رشته خود ارتباط برقرار نماید و انتشارات خود را به اشتراک بگذارد و از آنها بازخورد دریافت نماید. شبکه های اجتماعی آکادمیک، کار شما را به طور گسترده ای قابل کشف نموده و به راحتی در دسترس همگان و همتایان قرار می دهند. دو شبکه اجتماعی علمی شناخته شده ResearchGate و Academia.edu وجود دارد که برای محققین امکان ایجاد پروفایل و بارگذاری مستندات علمی را فراهم می نماید. شبکه دیگری به نام لینکداین نیز وجود دارد که هم برای محققین و هم برای تجار مناسب است. در این آموزش سعی داریم تا نحوه ایجاد پروفایل و گسترش شبکه های اجتماعی و علمی را با معرفی ابزارهای مناسب با هم مرور نمائیم تا شما قادر باشید رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را افزایش دهید.

سرفصل های جلسه هفتم: ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی علمی برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

7.1 چرا در شبکه های اجتماعی علمی فعال باشیم

7.2 شبکه علمی و اجتماعی ریسرچ گیت

7.3 شبکه علمی و اجتماعی آکادمیا

7.4 ایجاد و گسترش شبکه اجتماعی لینکداین

7.5 ایجاد و گسترش سایر شبکه های اجتماعی علمی

7.6 گسترش شبکه ارتباطی از طریق ایمیل

جلسه هشتم: ردیابی استنادات برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

خلاصه جلسه هشتم دوره افزایش رویت پذیری و اثرگذاری تحقیقات، "ردیابی استنادات برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات": ردیابی استنادات برای برای اندازه گیری تأثیر مقاله‌ای خاص و میزان علاقه سایر محققین به آن، مورد نیاز است. ردیابی استنادات به محقق این امکان را می دهد تا دریابد که کدام بخش از کار تحقیقاتی‌اش بیشتر توسط سایر دانشگاهیان مورد قدردانی و استفاده قرار گرفته است. ضمنا این امکان را برای محقق فراهم می نماید تا با استناد دهندگان به مقاله خود، در شبکه های اجتماعی علمی ارتباط برقرار نماید، و چه بسا در آینده با هم کار علمی مشترک انجام داده و مقاله‌ای مشترک منتشر نمایند. پایگاه‌های متعدی مانند: Scopus، Web of Science (WOS)، Google Scholar، ResearchGate، و غیره، وجود دارند که امکان ردیابی استنادات را فراهم می نمایند. در این آموزش سعی داریم تا چند ابزار مهم برای ردیابی استنادات را  معرفی کنیم تا شما قادر باشید رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات خود را به کمک آنها افزایش دهید.

سرفصل های جلسه هشتم: ردیابی استنادات برای افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

8.1 اهمیت ردیابی استنادات

8.2 ابزارهای ردیابی استنادات

8.3 یک هشدار گوگل ایجاد کنید

8.4 در خواست اصلاح استنادات

8.5 نظارت بر استنادات

8.6 ایجاد رزومه بر اساس استنادات

    برای این کلاس نظری ثبت نشده است.