مهارتهای عمومی پژوهش

مرکز رویت پذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات | مهارتهای عمومی | مهارتهای عمومی پژوهش
مدت دوره:
8 ساعت
تعداد جلسات:
0 جلسه
مهلت ثبت نام: 1403/12/30 - 23:55
فرصت باقیمانده ثبت نام:

تاریخ شروع: 1402/12/23
تاریخ پایان: 1403/12/30
قیمت دوره: 400,000 تومان

بطور کلی در سری کامل دوره آموزشی مهارت‌های عمومی پژوهش شما با ابزارهای مختلف پژوهشی آشنا می‌شوید. ابزارهای مختلف پژوهشی برای تسریع فرایند تحقیق موجود است. یکی از پرمصرف‌ترین این ابزارها، ابزار مدیریت منابع مانند: اندنوت(EndNote) و مندلی (Mendeley) است. تصور فرمایید که در عصر بدون حضور ابزارهای مدیریت منابع، می‌خواستید فرمت مراجع را از حالت ونکوور (Vancouver System) به حالت مورد قبول برای ژورنال‌های IEEE برگردانید، برای این کار شاید چندین ساعت زمان لازم داشتید. اما حالا به کمک تکنولوژی، زمان مصرف شده در حد چند ثانیه خواهد بود.

پیش نیاز:

این دوره پیش نیاز ندارد اما داشتن حداقل آشنایی با مفاهیم تحقیق، کار با کامپیوتر و جستجو در سایت های علمی، می‌تواند باعث بهره برداری بیشتر شرکت کنندگان شود. البته پیشنهاد می شود که حتما جلسات قبل این دوره را مشاهده فرمایید.

دوره ویژه چه کسانی است؟

دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند تا کارهای تحقیقاتی خود با شتاب و دقت بالاتری انجام دهند، مخاطبین اصلی این دوره می‌باشند. علی الخصوص محققانی که در ابتدای راه تحقیق می‌باشند  و می‌خواهند تحقیقات خود را بطور اصولی شروع و ادامه دهند.

مدرس دوره:

دکتر نادر آل ابراهیم مشاور ارشد در حوزه افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات و مدرس مهارت های پژوهشی در سطح ایران و بین المللی می باشد.

دکتر نادر آل ابراهیم اکنون به عنوان مشاور ارشد در حوزه افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات مشغول به فعالیت می باشد. ایشان همچنین به عنوان استاد مدعو دروس مهارتهای پژوهشی را برای دانشجویان دوره دکتری ارائه می نمایند. دکتر آل ابراهیم دکتری خود را در سال 2012 از دانشگاه مالایا (University of Malaya) کشور مالزی در رشته مدیریت تکنولوژی اخذ نموده و پس از آن حدود پنج سال به عنوان هیئت علمی این دانشگاه مشغول تدریس بوده و همزمان با مرکز خدمات پشتیبانی محققین، در حوزه افزایش رتبه دانشگاه فعالیت می‌نمودند. ایشان علاقه مند به تحقیق در زمینه مهارتهای الکترونیکی، ابزارهای پژوهشی، علم سنجی، رتبه بندی دانشگاه ها، و تیم های مجازی تحقیق و توسعه برای تولید محصول جدید می باشد.

دکتر آل ابراهیم به عنوان مبدع Research tools  و توسعه دهنده ابزارهای بازارسازی تحقیقات علمی در منطقه شرق آسیا شناخته شده است. استفاده از Research tools  به محققین کمک می نماید تا در زمان کوتاه تر و با دقت بیشتر مستندات علمی را تامین؛ تولید؛ چاپ و در نهایت به رویت همگان برسانند تا از این رهگذر حداکثر استنادات ممکن را جذب نمایند.

دکتر آل ابراهیم تاکنون بیش از یکصد مقاله در نشریات و کنفرانسهای بین المللی ارائه کرده است و یکی از نویسندگان کتاب "مدیریت و راهبری دانشگاههای خلاق" می‌باشد. وی تا کنون صدها کارگاه آموزشی بصورت حضوری و آنلاین در کشورهای مختلف مانند مالزی، چین، عمان، عراق، ویتنام، عمان، آفریقای جنوبی، کرواسی، آلمان، ترکیه، پاکستان، سریلانکا و هندوستان برگزار نموده است.

مهارت های عمومی پژوهش، جلسه اول: جستجوی موضوع تحقیق در پایگاه های معتبر استنادی

خلاصه جلسه اول دوره مهارتهای عمومی پژوهش یعنی "جستجوی موضوع تحقیق در پایگاه های معتبر استنادی": پایگاه‌های معتبر استنادی علمی متعددی مانند: SCOPUS، Web of Science (WOS)، PubMed، و غیره، وجود دارند که امکان جستجوی موضوع تحقیق را فراهم می نمایند. البته پایگاه‌های بسیار متعدد دیگر علمی نیز وجود دارند (مانند: Proquest) که هر کدام مقالات و مستندات خاصی را نگهداری می نمایند. اولین قدم برای شروع یک کار تحقیقاتی علمی شناخت پایگاه‌های معتبر استنادی علمی می باشد. اختلاف بین پایگاه‌های معتبر استنادی، نحوه جستجو، نحوه ذخیره سازی و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها، از جمله مواردی است که محقق باید به آنها کاملا مسلط باشد تا بتواند موضوع تحقیق خود را در این پایگاه‌ها جستجو و اطلاعات مورد قبول را ذخیره نماید. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای مورد نیاز برای شروع یک پژوهش یعنی مهارت جستجوی موضوع تحقیق در پایگاه‌های علمی آشنا نماییم.

سرفصل های جلسه اول ( جستجوی موضوع تحقیق در پایگاه های معتبر استنادی) :

1.1 معرفی پایگاه‌های معتبر استنادی علمی

1.2 مهارت های جستجو

1.3 جستجو در پایگاه‌ معتبر استنادی علمی وب آف ساینس (Web of Science)

1.4 جستجو در پایگاه‌ معتبر استنادی علمی اسکوپوس (SCOPUS)

1.5 جستجو در پایگاه‌ معتبر استنادی علمی پاب مد (PubMed)

1.6 جستجو در پایگاه‌ استنادی علمی گوگل اسکالر (Google Scholar)

پیش نیاز:

این دوره پیش نیاز ندارد اما داشتن حداقل آشنایی با مفاهیم تحقیق، کار با کامپیوتر و جستجو در سایت های علمی، می‌تواند باعث بهره برداری بیشتر شرکت کنندگان شود.

مهارتهای عمومی پژوهش، جلسه دوم: ارزیابی و انتخاب بهترین موضوع برای تحقیق

خلاصه جلسه دوم دوره مهارتهای عمومی پژوهش یعنی " ارزیابی و انتخاب بهترین موضوع برای تحقیق":  محقق با توجه به علاقه مندی ها خود، یا راهنمایی که از استاد راهنما می گیرد و یا شرایط اجتماعی و محیطی، طیفی از موضوعات مورد علاقه برای شروع یک تحقیق کارشناسی ارشد و یا دکتری را لیست می نماید. با توجه به اینکه در نهایت تعداد موضوعات مورد علاقه تقریبا هم وزن هستند، معمولا این مشکل پیش می‌آید که بالاخره کدام موضوع تحقیق را باید انتخاب کرد. پایگاه‌های معتبر استنادی علمی متعددی مانند: SCOPUS،  Web of Science (WOS)، و غیره، به کمک شاخص های علم سنجی (Bibliometric) این امکان را به محقق می دهد که از میان موضوعات مورد علاقه بهترین و به روز ترین آن را انتخاب نماید و ضمنا اطمینان حاصل نماید که منابع کافی برای انجام مرور ادبیات موضوع تحقیق نیز وجود دارد. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای مورد نیاز برای شروع یک پژوهش یعنی ارزیابی و انتخاب موضوع تحقیق آشنا نمائیم.

سرفصل های جلسه دوم ( ارزیابی و انتخاب بهترین موضوع برای تحقیق ) :

2.1 مطالعه کتابسنجی چیست (Bibliometric Study)

2.2 آشنایی با نرم‌ افزار VOSviewer

2.3 ارزیابی موضوع تحقیق در وب آف ساینس (Web of Science)

2.4 ارزیابی موضوع تحقیق در اسکوپوس (SCOPUS)

2.5 ارزیابی موضوع تحقیق در گوگل ترندز (Google Trends)

2.6 ارزیابی و انتخاب بهترین موضوع برای تحقیق

پیش نیاز:

این دوره پیش نیاز ندارد اما داشتن حداقل آشنایی با مفاهیم تحقیق، کار با کامپیوتر و جستجو در سایت های علمی، می‌تواند باعث بهره برداری بیشتر شرکت کنندگان شود. البته پیشنهاد می شود که حتما جلسات قبل این دوره را مشاهده فرمایید.

مهارت های عمومی پژوهش، جلسه سوم: گردآوری مستندات مربوط به موضوع تحقیق

خلاصه جلسه سوم دوره مهارتهای عمومی پژوهش، "گردآوری مستندات مربوط به موضوع تحقیق": پس از اینکه موضوع تحقیق تقریبا نهایی شد، عموما محققین مرور ادبیات (Literature review) روی موضوع تحقیق انجام می‌دهند و با توجه به نتیجه آن تصمیم می‌گیرند که موضوع تحقیق را ادامه دهند و یا نه. برای انجام مرور ادبیات نیاز به استخراج مستندات از پایگاه‌های معتبر استنادی علمی مانند: SCOPUS، Web of Science (WOS)، و غیره، می باشد. برای استخراج مستندات باید محقق کلمات کلیدی مناسب را برای استخراج مستندات انتخاب نماید تا مطمئن شود که توانسته همه مطالب منتشر شده را بیابد و آنها را مطالعه نماید. بعد از یافتن مستندات مرتبط به موضوع تحقیق نیاز است تا آنها را در یک کتابخانه شخصی برای مدیریت منابع و مراجع نگهداری نماید تا در فرصت مناسب به آنها رجوع نماید. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای پژوهشی مورد نیاز یعنی یافتن کلمات کلیدی و مستندات مرتبط با موضوع تحقیق و تشکیل کتابخانه شخصی آشنا نمائیم.

سرفصل های جلسه سوم ( گردآوری مستندات مربوط به موضوع تحقیق ) :

3.1 مرور ادبیات سیستماتیک چیست؟

3.2 یافتن کلمات کلیدی معادل برای موضوع تحقیق

3.3 ساختن کتابخانه شخصی برای مدیریت منابع و مراجع در مندلی (Mendeley)

3.4 ساختن کتابخانه شخصی برای مدیریت منابع و مراجع در اند نوت (EndNote)

3.5 استخراج مستندات موضوع تحقیق از وب آف ساینس (Web of Science)

3.6 استخراج مستندات موضوع تحقیق از اسکوپوس (SCOPUS)

مهارت های عمومی پژوهش، جلسه چهارم: انتخاب بهترین مقالات مربوط به موضوع تحقیق

خلاصه جلسه چهارم دوره مهارت های عمومی پژوهش، "انتخاب بهترین مقالات مربوط به موضوع تحقیق": عموما تعداد زیادی سند علمی شامل مقاله، کتاب و غیره، در مرحله استخراج مستندات بر اساس کلمات کلیدی به دست می آید که عمدتا محققین همه آنها را در یک کتابخانه شخصی برای مدیریت منابع و مراجع نگهداری می‌نمایند تا در فرصت مناسب به آنها رجوع نمایند. اما در واقعیت امر تنها به تعداد کمی از این مقالات در پروسه تحقیق ارجاع داده می شود و آنها مقالاتی هستند که بیشترین امتیاز را از نظر محقق به دست آورده و مستحق خواندن شدند. محقق معیارهای بسیار زیادی برای ارزیابی کیفیت یک مقاله دارد، از جمله: تعداد استنادات، سال انتشار، مجله و ناشر، نویسنده، و ده‌ها شاخص دیگر. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای پژوهشی مورد نیاز برای انجام تحقیق یعنی ارزیابی مستندات مرتبط با موضوع تحقیق آشنا نمائیم تا محقق قادر باشد بهترین مقالات مربوط به موضوع تحقیق را نشان گذاری کرده و از آنها استفاده نماید.

سرفصلهای جلسه چهارم ( انتخاب بهترین مقالات مربوط به موضوع تحقیق ):

4.1  انتخاب بهترین مقالات بر پایه شاخص‌های جدید

4.2 انتخاب بهترین مقالات بر پایه شاخص‌های سنتی

4.3 نرم‌افزار تحلیل استنادی  publish or perish

4.4 ایجاد سیستم هشدار (Alert)

4.5 استفاده از نرم‌ افزار کوئیکا (Qiqqa) برای یافتن مرتبط ترین مقالات

4.6 نشان گذاری مقالات با کیفیت

مهارتهای عمومی پژوهش، جلسه پنجم: اجتناب از تخلف علمی در فرآیند تحقیق

خلاصه جلسه پنجم دوره مهارتهای عمومی پژوهش، "اجتناب از تخلف علمی در فرآیند تحقیق": قبل از شروع نوشتن تز یا مقاله که عمدتا هم زمان با خواندن مقالات باید شروع شود، محقق باید به خوبی به اصول اخلاقی تحقیق واقف باشد تا مرتکب هیچ گونه خلاف علمی در فرآیند تحقیق نشود. متاسفانه بسیاری از محققین با انواع تخلفات علمی که منجر به جریمه محقق و حذف مقاله او از ژونال‌ها می گردد، آشنا نیستند و همین امر باعث می شود تا در آینده محقق و موسسه مربوطه‌اش، ضربه‎ای جبران ناپذیر بخورند. بنابراین محقق قبل از شروع هر کار تحقیقاتی باید به اصول اخلاق علمی آشنا باشد و با ابزارهایی که میزان تخلف علمی را اندازه می‌گیرد مانند نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب آشنا بوده و به موقع آنها را بکار گیرد. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای پژوهشی مورد نیاز برای انجام تحقیق یعنی اجتناب از تخلف علمی در فرآیند تحقیق آشنا نمائیم تا محقق انواع تخلفات علمی صورت گرفته را شناسایی و راه‌های مقابله با آنها را یاد بگیرید.

سرفصلهای جلسه پنجم (اجتناب از تخلف علمی در فرآیند تحقیق)

5.1  تخلف علمی و عواقب آن 

5.2 آشنایی با Retraction Watch و پایگاه داده های آن

5.3 تخلف علمی چیست؟

5.4 چطور بنویسم که مشمول تقلب علمی نگردیم

5.5 آشنایی با ابزارهای پارافریزینگ

5.6 آشنایی با ابزارهای مشابهت یاب

مهارت های عمومی پژوهش، جلسه ششم: خواندن مقالات مرتبط با موضوع تحقیق

خلاصه جلسه ششم دوره مهارتهای عمومی پژوهش، "خواندن مقالات مرتبط با موضوع تحقیق": امروزه ابزارهای کمکی بسیاری بر مبنای هوش مصنوعی در دسترس است که خواندن مقاله را بسیار ساده نموده است. بطوری‌که محقق دیگر نیاز نیست همه مطالب را بخواند و خود تشخیص دهد که کدام برای تحقیق مورد نظرش، مناسب است. البته این ابزارها خلاصه ای از مقاله را در اختیار محقق قرار می دهند و محقق با خواندن خلاصه و ربط دادن آن به موضوع تحقیق، تصمیم به ادامه خواندن مقاله خواهد گرفت، که صد البته این بار دیگر به کمک هوش مصنوعی و ماشین نیست و خودش باید مقاله را کامل تجزیه و تحلیل نماید تا قادر باشد مقاله ای در همان فرمت را نیز در آینده خودش بنویسد. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای پژوهشی مورد نیاز برای انجام تحقیق یعنی ابزارهای خواندن مقالات مرتبط با موضوع تحقیق آشنا نمائیم تا محقق قبل از مطالعه کامل مقاله، بصورت اجمالی آن را خوانده و در مورد ادامه خواندن همه مطالب آن تصمیم گیری نمائید.

سرفصل های جلسه ششم ( خواندن مقالات مرتبط با موضوع تحقیق )

6.1 مقالات پرکن، پوسته، و هسته اصلی

6.2 خواندن خلاصه‌ای از مقاله به کمک هوش مصنوعی

6.3 ابزارهای خلاصه سازی متن

6.4 خواندن مقاله و تم برداری از آن به کمک نرم‌ افزار کوئیکا (Qiqqa)

6.5 سه گام اساسی برای خواندن مقاله

6.6 ابزارهای تبدیل متن به گفتار

مهارتهای عمومی پژوهش، جلسه هفتم: نوشتن مقاله در مورد موضوع تحقیق

خلاصه جلسه هفتم دوره مهارتهای عمومی پژوهش، "نوشتن مقاله در مورد موضوع تحقیق": نوشتن یک مقاله در مورد موضوع تحقیق ساده‌ترین فرآیند از یک سیکل کامل تحقیق است، به شرطی که کلیه مراحل تحقیق با دقت طی شده باشد و هیچ خطای آکادمیکی رخ نداده باشد. امروزه ابزارهای پژوهشی فراوانی وجود دارد که به محقق کمک می‌نماید تا جملاتی زیبا و علمی برای مقالات خود بسازد. ضمن اینکه مقاله را به فرمت و الگوی مناسب ژورنال تولید نماید تا در آینده به دلیل اشکالات ظاهری مقاله رد نگردد. این ابزارها به نوشتن سریع‌تر و با دقت بیشتر کمک شایانی می‌نمایند. ارجاع دهی به منابع مورد استفاده در متن مقاله به کمک ابزار مدیریت منابع و مراجع بسیار ساده شده است. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای پژوهشی مورد نیاز برای انجام تحقیق یعنی ابزارهای برای نوشتن مقاله در مورد موضوع تحقیق آشنا نمائیم تا محقق مقاله‌ای با کیفیت مورد قبول که حداکثر شانس را برای پذیرش در یک ژورنال خوب را داشته باشد، تولید نماید.

سرفصل های جلسه هفتم ( نوشتن مقاله در مورد موضوع تحقیق )

7.1 مطالعه بیبلیومتریک در مقدمه مقاله

7.2 تهیه الگوی مقاله

7.3 عبارات متداول در نوشتن مقاله

7.4 ده قانون کلیدی برای افزایش کیفیت مقاله

7.5 ترتیب نوشتن بخش های مختلف

7.6 ارجاع به منابع

مهارت های عمومی پژوهش، جلسه هشتم: انتخاب ژورنال مرتبط با موضوع تحقیق

خلاصه جلسه هشتم دوره مهارتهای عمومی پژوهش، "انتخاب ژورنال مرتبط با موضوع تحقیق": انتخاب ژورنال مناسب برای مقاله‌ای که نوشتیم، شاید یکی از دشوارترین فعالیت ها در فرآیند یافتن موضوع مناسب برای تحقیق، یافتن مقالات مناسب، ارزیابی مقالات دانلود شده تا نهایتا آماده سازی و چاپ مقاله باشد. البته این کار بسیار ساده خواهد شد اگر محقق به ابزارهای انتخاب ژورنال مناسب آشنا باشد. گاهی اوقات محقق بدون اینکه نظری از داور دریافت نماید مقاله‌اش رد می‌شود. بسیاری از علل رد کردن مقاله توسط سردبیر بدون ارسال به داوران، را می توان از قبل شناسائی و پیشگیری کرد. در این آموزش سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از مهارتهای پژوهشی مورد نیاز برای انجام تحقیق یعنی ابزارهای انتخاب ژورنال مناسب آشنا نمائیم تا محقق قبل از ارسال مقاله تخمینی از شانش قبولی و زمان مورد انتظار برای اعلام نظر سردبیر ژورنال داشته باشد و بتواند گزینه‌ای را انتخاب نماید که سریعتر مقاله‌اش در یک ژورنال معتبر به چاپ برسد.

سرفصل های جلسه هشتم ( انتخاب ژورنال مرتبط با موضوع تحقیق )

8.1 چک لیست قبل از ارسال مقاله

8.2 فرآیند پذیرش مقاله

8.3 ابزارهای انتخاب ژورنال مناسب

8.4 مشخصات یک ژورنال خوب

8.5 انتخاب ژورنالی از وب آف ساینس

8.6 انتخاب ژورنالی از اسکوپوس

    برای این کلاس نظری ثبت نشده است.