چگونه در بازار های مالی موفق عمل کنیم

1401/03/29 آموزشی
507
آشنایی با سه تحلیل اصلی در بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری بهتر

 

 

 

 

 

 

بازارهای مالی گرچه بسیار جذاب بوده، سودآوری خوبی داشته و همه می‌توانند وارد آن شوند، ولی اگر کسی بدون دانش و اطلاعات کافی وارد این حوزه شود، نه تنها سودی برایش ندارد، بلکه ممکن است همه سرمایه‌اش را هم از دست بدهد. علم اقتصاد و سرمایه‌گذاری در این سال‌ها در حال رشد و تدوین بوده و اقتصاددانان امروزه سه تحلیل مهم برای پیش‌بینی و تصمیم‌گیری در بازارهای مالی ارائه داده‌اند. فرقی نمی‌کند در چه بازاری می‌خواهید فعالیت کنید، بازار طلا، مسکن یا بورس یا بازارهای دیگر، باید با این سه تحلیل آشنا باشید و ابزارهایی که برای این تحلیل‌ها لازم است را بشناسید. در ادامه بیشتر با این سه تحلیل آشنا می‌شوید.

تحلیل بنیادی یا  fundamental

در تحلیل بنیادی پیش‌فرض این است که هر دارایی، بنیاد و زیرساختی داشته و این زیرساخت‌ها بر قیمت آن دارایی مؤثرند. این مؤلفه‌های زیرساختی فقط منحصر به خود آن دارایی و شرکتی که آن را عرضه می‌کند نبوده، بلکه در سطح کلان تر و از دید بالاتر باید عوامل مؤثر بر دارایی را نگاه کرد. ارزش نهایی یک دارایی را پارامترهای مختلف، از ابعاد کلان تا کوچکترین پارامترها، مشخص کرده و در تحلیل بنیادی همه این عوامل باید بررسی شود تا بتوان قیمت دارایی مورد‌نظر را تشخیص داد یا پیش‌بینی کرد.

مثلا، در قدم اول، روابط سیاسی کشور با جهان بررسی می‌شود، سپس ساختار اقتصادی کشور، در قدم بعد وضعیت کلی آن صنعت را باید بررسی کرد، و در آخرین مرحله شرایط شرکت ارائه‌دهنده (نقشه راه، تیم مدیریتی، برنامه توسعه و ...)  مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد تا ارزش آن دارایی تعیین شود. بعد از اینکه با تحلیل بنیادی ارزش یک دارایی مشخص شد، به سه نتیجه ممکن است رسید: یا ارزش فعلی دارایی بیشتر از چیزی باشد که در آینده ممکن است رخ دهد، یا قیمت فعلی مناسب است، یا قیمت فعلی کمتر از چشم‌انداز آینده است و در آینده قیمت با جهش روبرو می‌شود. هرکدام از این نتایج به دست آمد، سرمایه‌گذار می‌تواند بهتر تصمیم بگیرد و احتمال سوددهی بیشتر خواهد شد.

تحلیل فنی یا Technical

در تحلیل تکنیکال تغییرات قیمت یک دارایی بررسی می‌شود تا رفتار قیمت در آینده مشخص شود. این تحلیل از اواخر قرن 1800 میلادی و بر مبنای تئوری داو شکل گرفت. پیش‌فرض این تحلیل این است که با نمودارهای قیمتی می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد و همه‌ی آنچه که سرمایه‌گذار به آن نیاز دارد، در دل همین نمودارها است. فرقی نمی‌کند در حال بررسی قیمت کدام دارایی هستید، برای پیدا کردن بهترین زمان خرید یا فروش کافی است تاریخچه  قیمت و حجم مبادلات آن دارایی را داشته باشید.

برای اینکه تحلیل تکنیکال بهتر و دقیق‌تری داشته باشید بهتر است نمودارهای شمعی ژاپنی را بررسی کنید. چون کندل استیک‌ها می‌توانند در هر تایم فریمی، حداکثر و حداقل قیمت، و همچنین قیمت باز شدن و بسته شدن را نشان دهند. اما در نمودارهای خطی، تنها قیمت نهایی ثبت می‌شود. برای تحلیل تکنیکال لازم است با مفاهیم اساسی همچون کانال قیمت، روند قیمت، سطح حمایت و سطح مقاوت آشنا باشید. تحلیل تکنیکال فقط به بررسی نمودارها و حجم معاملات و قیمت دارایی در گذشته می‌پردازد. به همین خاطر اصلاً توصیه نمی‌شود که تنها بر این تحلیل تکیه شود. اخبار و اتفاقاتی همیشه در حال رخ دادن است که تأثیر مستقیمی بر بازار و تغییرات قیمتی دارند، بنابراین خوب است که همراه تحلیل تکنیکال اخبار سیاسی و اقتصادی نیز دنبال شود.

برای آنکه در این روش معاملاتی و معامله بر پایه تحلیل تکنیکال موفق باشید، لازم است از ابزارها و نرم‌افزارهایی استفاده کنید که تاریخچه دقیق قیمت و حجم دارایی را نشان می‌دهند. یکی از این نرم‌افزارها مفیدتریدر است که آن را کارگزاری معتبر مفید طراحی کرده است.

تحلیل احساسات یا sentimental

همیشه خوانده‌ایم و به ما گفته شده براساس احساسات نباید وارد معامله شد. از طرف دیگر می‌دانیم برای سودآوری بیشتر لازم است دانش و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم و با ابزارها آشنا باشیم و از آنها به درستی استفاده کنیم. اما چه تعداد از کسانی که در بازارهای مالی در حال فعالیتند، دانش کافی دارند و از ابزارهای درست هم استفاده می‌کنند؟ یا چند درصد از سرمایه‌گذاران بدون دخالت دادن احساسات خرید و فروش انجام می‌دهند؟ با وجود اینکه همه می‌دانیم برای سرمایه‌گذاری موفق باید براساس دانش معامله کرد، ولی واقعیت این است که خیلی از معامله‌گران براساس حس‌شان خرید و فروش انجام می‌دهند. وقتی تعداد این افراد زیاد شود، به احتمال زیاد روند کلی بازار تغییر می‌کند و نتیجه‌ای برعکس تحلیل‌های اصولی رخ می‌دهد. بنابراین لازم است که به احساسات تریدرها نیز توجه کنید. و برای آنکه سرمایه‌گذاری موفق و پرسودی داشته باشید، حتما باید علاوه بر تحلیل فاندامنتال و تکنیکال، با جو روانی ایجادشده بین معامله‌گران نیز آشنا باشید. 

ابزارهای تحلیلی

در پایان، قصد داریم ابزارهای مورداستفاده برای تحلیل را به شما معرفی کنیم. ابتدا، باید از نرم‌افزاری استفاده کنید که اطلاعات قیمتی آن مورد تأیید باشد، مثل چارت قیمت سهام‌های متفاوت بورس در نرم‌افزار مفیدتریدر. در مرحله بعد، لازم است لیست جامعی از اندیکاتورها و الگوها را بشناسید. اندیکاتورها و الگوها به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا از دل نمودار چند پارامتر مهم استخراج کند. مثل این پارامترها: صعودی یا نزولی بودن دارایی (تعیین روند)، قیمت دارایی در یک مسیر مشخصی حرکت می‌کند یا نه؟ و اینکه سطح مقاومت و سطح حمایت کجا هستند؟ از سوی دیگر، الگوها شکل مشخصی در نمودار شمعی ایجاد می‌کنند و مهم‌ترین آنها پرچم، کف، سقف دوقلو، مستطیل و مثلثی هستند.

پیشنهاد می‌کنیم پكيج كامل آشنايي و تحليل تكنيكال جهاد دانشگاهي تهران را ثبت نام كرده و هر چه سريعتر وارد اين بازار شويد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره با ما در تماس باشید:

021-84650   و  84651108-021

 

http://sid.ir