کارگاه تحلیل رفتار کارکنان با مدل جهانی دیسک ( DISC)

آموزش تخصصی | مدیریت،حسابداری،بورس | مدیریت
مدت دوره:
16 ساعت
تعداد جلسات:
5 جلسه
روزهای برگزاری:
شنبه - یکشنبه - دوشنبه
زمان برگزاری:
17:00 الی 20:00
مهلت ثبت نام: 1401/02/17 - 18:00
فرصت باقیمانده ثبت نام:

فرصت ثبت نام به پایان رسیده

تاریخ شروع: 1401/02/17
تاریخ پایان: 1401/02/21
قیمت دوره: 480,000 تومان

منظور از تحلیل رفتار کارکنان با  مدل جهانی دیسک  ( DISC) چیست؟

بقراط، بزرگترین حکیم یونانی، رفتار انسان را در ۴۰۰ سال پیش از میلاد، مشاهده و مورد بررسی قرار داد. او متوجه شد که ما انسانها در رفتارهای خود تشابهات و تفاوتهایی را نشان می دهیم. بقراط رفتار انسان را به چهار دسته صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی تقسیم کرده بود. به عبارت دیگر، ما انسانها همگی یکسان هستیم اما با این وجود هر کدام منحصر به فرد می باشیم. دانشمندان دیگری نیز مانند جالینوس رفتارهای انسان را به مدل های مختلفی تقسیم کرده بودند که امروزه نیز در علم پزشکی به آنها اشاره می شود. با ادامه دادن این گونه مشاهدات، اثبات شده است که رفتارهای قابل مشاهده می توانند در گروه هایی طبقه بندی شوند. این عمل باعث بوجود آمدن پدیده ای شده است که اکنون به نام زبان رفتاری «Behavioral language» آنرا می شناسیم. زبان رفتاری «Behavioral language» خود یکی از عوامل اثر گذار بر مدل DISC می باشد.

مدل DISC براساس مطالعه روان شناسی کارل یونگ «Carl Jung» و ویلیام مولتون مارستن «William Moulton Marston» به وجود آمده است. با توجه به فعالیت هایی که بیل بانستتر «Bill Bonnstetter» در جهت پیشرفت،توسعه و اعتبار بخشی مدل فوق نمود، این مدل هم اکنون در سطح جهانی به عنوان مدل رفتاری برتر در بسیاری از موقعیت ها قابل استفاده می باشد که برخی از آنها به قرار زیر است :

ارتباطات – فروش- كار تیمی- روابط خانوادگی- فعالیت های ورزشی- انتخاب- کار-خدمات مشتریان بازاریابی - مدیریت زمان - روابط اجتماعی

هر فرد،از طریق دو فرآیند ذاتی (وراثت) و پرورشی (تعلیم و تربیت محیطی)، یک مدل رفتاری منحصر به فرد برای خود ایجاد می کند. مدل رفتاری شما، درگاه ارتباطی «doorway of communication» و تعاملات افراد با شما و همچنین اصول و نحوه برخورد شما با افراد دیگر می باشد. مدل رفتاری شما ترکیبی از درصدهای گوناگون کم و زیاد (highs and lows) چهار فاکتور (D(dominance) ,I(influence),S(steadiness),C(conscientious (وظیفه شناس-ثبات-نفوذ-تسلط) می باشد و تلفیق این فاکتورها است که رفتار شما را تشکیل می دهد. 

 آیا DISC یک ابزار برای شناخت شخصیت است؟ 

شخصیت افراد از لایه های مختلفی تشکیل می شود، برخی از این لایه ها عبارتند از : هوش، ارزش ها، مهارت و تجربه، آموزش و تحصیلات، رفتارها و احساسات قابل مشاهده فرد بالطبع بررسی شخصیت افراد نیازمند مهارت های بسیار فراوانی می باشد. نکته قابل اشاره در مورد ابزار DISC این است که با استفاده از این ابزار تنها مدل رفتاری قابل مشاهده افراد را می توان اندازه گرفت. بنابراین باید همواره در زمان استفاده از ابزار DISC این نکته را در نظر گرفت که مواردی که به آنها اشاره می شود در ارتباط مدل رفتاری افراد است و به حیطه شخصیت افراد وارد نمی شود.

آنچه در دوره تحلیل رفتار کارکنان و ارتباطات اثربخش می آموزید:

پس از اتمام این دوره شرکت کنندگان قادر خواهند بود با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوند و راهکارهای کاربردی برای توسعه شخصی آنها ارائه می شود. آگاهی مدیران نسبت به توانایی خود و نحوه تعاملشان با پرسنل بیشتر می شود و می توانند تغییرات سازمانی را هرچه سریعتر پیش ببرند.

توانمندی خود را در تشکیل تیم های کاری بالا می برید. از تصمیم گیری آگاهانه و دقیق تری نسبت به جابجایی، توسعه و ارتقا افراد برخوردار می شوید.

پس از پایان این دوره مدیران قادر خواهند بود بسیاری از تعارضات غیر کارکردی سیستم را کاهش دهند.

با شناسایی استعداد و توانمندی کارکنان، سازمان می تواند برنامه ریزی دقیق تری برای این توانمندی‌ ها داشته باشد.

با شرکت در دوره تحلیل رفتار کارکنان و ارتباطات اثربخش، به دنبال چه اهدافی هستید؟

  • فراگیر می بایست بعد از این دوره مدل رفتاری خویش را شناخته و توضیح دهد.
  •  فراگیر می بایست بعد از این دوره مدل رفتاری دیگران را شناخته و توضیح دهد.
  • فراگیر می بایست بعد از این دوره بتواند مدل ارتباطی خود را با مدل های ارتباطی دیگران تطبیق دهد.
  • فراگیر می بایست بعد از این دوره، ارتباط موثر با سایرین برقرار نماید.

 

  • معرفی مدل DISC
  • تاریخچه و مبانی علمی و نظری مدل دیسک
  • تشریح کاربردهای ابزار دیسک
  • تشکیل تیم های کاری بر مبنای تست دیسک انجام شده و مدل های رفتاری مختلف
  • ارائه نتایج تیم ها در خصوص ویزگی های شخصیتی هر گروه و مشاغل و فعالیت های مورد علاقه هر گروه
  • تشریح ابعاد چهارگانه مدل DISC
  • بررسی تعارضات و اختلافات تیپ های شخصیتی متفاوت در حوزه ارتباطات بین فردی
  • اهمیت تطبیق مدل رفتاری در بهبود اثربخشی ارتباطات و فعالیت های تیمی
  • تحلیل تست DISC و توضیثح گراف ها
  • انجام بازیهای مدیریتی و توجه به رفتار فراگیران در بازیها با توجه به خصوصیات رفتاری هر گروه و ارائه نتایج یادگیری توسط فراگیران

    برای این کلاس نظری ثبت نشده است.