چگونه با گوشی تلفن همراه خود عکسهای بهتری بگیرید

1400/09/24 عکاسی
2417
23 نکته و ترفند برای گرفتن یک عکس خوب با تلفن همراه

چگونه با گوشی تلفن همراه خود عکسهای بهتری بگیرید

1- از خطوط شبکه برای متعادل کردن عکس خود استفاده کنید.

یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای بهبود عکس‌های موبایل، روشن کردن خطوط شبکه دوربین است. روشن کردن این خطوط، یک سری خطوط را بر روی صفحه نمایش دوربین گوشی هوشمند شما قرار می دهد که بر اساس " قانون یک سوم " است. قانون یک سوم یک اصل ترکیب عکاسی است که می گوید یک تصویر باید در جهت افقی و عمودی به یک سوم تقسیم شود، بنابراین شما 9 قسمت را در اختیار دارید.

طبق این تئوری، اگر نقاط مورد علاقه را در این تقاطع ها یا در امتداد خطوط قرار دهید، عکس شما متعادل تر، تراز می شود و به بینندگان اجازه می دهد تا به طور طبیعی با آن ارتباط برقرار کنند.

برای روشن کردن شبکه خطوط (Grid) به شکل زیر عمل کنید:

  • IPHONE: به «تنظیمات» بروید، «Photos & Camera» را انتخاب کنید و «Grid» را روشن کنید.
  • Samsung: برنامه دوربین را راه اندازی کنید، به "تنظیمات" بروید و گزینه Grid را روشن کنید.

2- فوکوس دوربین خود را تنظیم کنید.

دوربین های گوشی های امروزی به طور خودکار روی پیش زمینه قاب شما فوکوس می کنند اما هر عکسی که با گوشی خود می گیرید سوژه واضحی ندارد. برای تنظیم جایی که می‌خواهید لنز دوربینتان فوکوس کند، برنامه دوربینتان را باز کنید و روی صفحه‌ای که می‌خواهید دید را واضح‌تر کنید ضربه بزنید.

برای مثال، اگر از چیزی در حال حرکت عکس می گیرید، ممکن است برای دوربین شما دشوار باشد که این سوژه را دنبال کند و در صورت نیاز فوکوس مجدد کند. روی صفحه ضربه بزنید تا فوکوس دوربین گوشی خود را درست قبل از گرفتن عکس تصحیح کنید تا مطمئن شوید سوژه متحرک تا حد ممکن فوکوس بیشتری دارد سپس یک نماد مربع یا دایره‌ باید روی صفحه دوربین شما ظاهر شود و تمرکز عکس شما را به تمام محتوای داخل آن نماد تغییر دهد.

3- روی یک موضوع تمرکز کنید.

بسیاری از بهترین عکس ها فقط یک موضوع جالب را شامل می شوند. بنابراین هنگام گرفتن عکس، زمان بیشتری را صرف تنظیم عکس کنید. برخی از عکاسان حرفه ای می گویند که سوژه نباید کل کادر را پر کند و دو سوم عکس باید فضای نگاتیو باشد  که به برجسته تر شدن سوژه کمک می کند.

مطمئن شوید که برای فوکوس کردن دوربین روی سوژه خود، روی صفحه نمایش گوشی هوشمند خود ضربه می زنید  این به اطمینان از فوکوس بودن آن و بهینه شدن نور کمک می کند.

نکته حرفه ای:  هنگامی که عکس خود را گرفتید، می توانید از فیلترها و برنامه ها برای واضح تر کردن سوژه یا برش دادن آن برای کادربندی صحیح سوژه استفاده کنید. روشنایی، کنتراست و اشباع عکس را نیز می‌توان بر این اساس تنظیم کرد.

4- فضای منفی را در آغوش بگیرید.

"فضای منفی" به سادگی به نواحی اطراف و بین سوژه های یک تصویر اشاره دارد و می تواند از "خوب" به "عالی" عکس بگیرد.

وقتی فضای خالی زیادی را در یک عکس قرار دهید، سوژه شما بیشتر برجسته می شود و واکنش شدیدتری را از بیننده برمی انگیزد.

فضای منفی چگونه به نظر می رسد؟ این فضا اغلب یک فضای بزرگ از آسمان باز، یک میدان خالی، یک دیوار بزرگ یا آب است، مانند مثال زیر:

5- دیدگاه های مختلف را پیدا کنید.

گرفتن عکس‌ها از زاویه‌ای منحصر به فرد و غیرمنتظره می‌تواند آنها را به یاد ماندنی‌تر کند. این کار باعث ایجاد توهم عمق یا ارتفاع با سوژه‌ها می‌شود. از آنجایی که بیشتر عکس‌های موبایلی مستقیم یا از دید پرنده گرفته می‌شوند.

سعی کنید یک عکس مستقیم به سمت بالا بگیرید و با آسمان به عنوان فضای منفی بازی کنید. یا، می توانید سعی کنید آن را با یک زاویه کمی رو به پایین بگیرید.

نکته حرفه ای:  اگر عکس می گیرید و می بینید که پرسپکتیو کمی کج یا کج است، از برنامه ویرایش عکس استفاده کنید تا خطوط تمیز و مربعی به نظر برسد.

6- بازی با بازتاب

چیزی بسیار شگفت انگیز در دیدن آسمان منعکس شده در یک بدنه آبی وجود دارد. دلیلی وجود دارد که ما عاشق دیدن آن هستیم. چشمان ما به سمت بازتاب ها کشیده می شوند. بنابراین به دنبال فرصت هایی برای بازی با آنها در عکس ها باشید. مکان‌های زیادی برای یافتن انعکاس وجود دارد گودال‌های آب، حجم‌های بزرگ‌تر از آب، آینه‌ها، عینک‌های آفتابی، لیوان‌های نوشیدنی و سطوح فلزی تنها چند مورد هستند.

7- از خطوط پیشرو استفاده کنید.

در برخی عکس ها خطی وجود دارد که چشم بیننده را به سمت قسمت خاصی از کادر می کشاند. به آنها خطوط پیشرو می گویند. آنها می توانند مستقیم یا دایره ای باشند. به پلکان ها، نماهای ساختمان، ریل قطار، جاده ها یا حتی مسیری در میان جنگل فکر کنید. خطوط پیشرو برای ایجاد حس عمق در یک تصویر عالی هستند و می توانند عکس شما را به طور هدفمند طراحی شده نشان دهند حتی اگر به طور تصادفی به شکل بسیار جالبی برخورد کنید.

8- به دنبال تقارن باشید.

تقارن را می توان به عنوان «حس مبهم تناسب و تعادل هماهنگ و زیبا» تعریف کرد و تصاویری که حاوی تقارن هستند می‌توانند به‌طور باورنکردنی برای چشم خوشایند باشند. در عکاسی، تقارن معمولاً به معنای ایجاد تصویری است که می توان آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرد که تصاویر آینه ای از یکدیگر هستند. این امر کمی متفاوت از انعکاس است. تقارن را می توان مطابق تصویر راه پله "در طبیعت" پیدا کرد.

9- مراقب الگوهای تکراری باشید.

الگوهای تکراری برای چشم بسیار خوشایند هستند. هر زمان که عناصر گرافیکی قوی بارها و بارها تکرار شوند، مانند خطوط، اشکال هندسی، فرم ها و رنگ ها ظاهر می شوند. این الگوها می توانند تأثیر بصری قوی بگذارند و عکاسی از چیزی شبیه به یک کفپوش زیبا و کاشی کاری شده می تواند برای ایجاد یک تصویر چشمگیر کافی باشد. مواقع دیگر، تماشای مکان هایی که به طور طبیعی یا ناخواسته ظاهر می شوند، سرگرم کننده تر است.

10- با مسدود کردن رنگ بازی کنید.

آیا وقتی یک عکس سیاه و سفید است، به جز یکی از اشیاء موجود در آن که رنگی است، جالب نیست؟ به نظر می رسد که بله، در واقع، برنامه هایی برای ایجاد آن وجود دارد. یکی از این برنامه ها Touch Color است . برنامه ای که به طور خودکار یک تصویر را به مقیاس خاکستری تبدیل می کند و به شما امکان می دهد قسمت هایی را که می خواهید رنگی کنید پر کنید.

مسدود کردن رنگ می تواند به برجسته کردن عناصر عکسی که می خواهید برجسته شود، مانند یک گیاه یا چیز دیگری با رنگ پررنگ کمک کند.  این امر به هدفی مشابه فضای منفی دست می یابد، زیرا می تواند به برجسته شدن یک سوژه کمک کند اما با مسدود کردن رنگ، سایر عناصر عکس برای یک تصویر منسجم دست نخورده باقی می مانند.

11- از بزرگنمایی خودداری کنید.

وقتی از فاصله دور عکس می‌گیرید، وسوسه‌انگیز است تا روی چیزی که می‌خواهید عکس بگیرید، بزرگ‌نمایی کنید اما در واقع بهتر است بزرگنمایی نکنید. انجام این کار می تواند باعث شود عکس دانه دانه، تار یا پیکسلی به نظر برسد. در عوض، سعی کنید به سوژه خود نزدیکتر شوید. یا عکس را از فاصله پیش فرض بگیرید و بعداً آن را برش دهید. به این ترتیب، کیفیت را به خطر نمی اندازید، بهینه سازی یک تصویر بزرگتر آسان تر است.

12- جزئیات کوچک را ثبت کنید.

تصاویر نزدیک که جزئیات کوچک، پیچیده و ظریف را ثبت می کنند، می توانند محتوای بصری واقعاً جذابی ایجاد کنند. مراقب بافت ها و الگوهایی مانند رنگ پوست، شیارهای کنده درخت، سنگ ریزه ها یا  کاشیهای کوچک باشید. 

نکته حرفه ای: از ابزار "شارپن" در برنامه ویرایش عکس مورد علاقه خود استفاده کنید تا (محافظه کارانه) جزئیات عکس خود را واضح کنید. همچنین می‌توانید برنامه Camera+ را دانلود کنید و از فیلتر شفافیت آن استفاده کنید.

13- از نور طبیعی استفاده کنید.

پیدا کردن یک عکس عالی که با  گوشی هوشمند و با فلاش گرفته شده باشد، سخت است. بیشتر اوقات عکسهایی که با فلاش گرفته شده اند بیش از حد نوردهی نشان می دهند، رنگ ها را به طور منفی تغییر می دهند و باعث می شوند سوژه های انسانی شسته به نظر برسند. از منابع نور طبیعی که می توانید پیدا کنید استفاده کنید. این به شما فرصتی می‌دهد که مانند تصویر زیر با سایه‌ها بازی کنید یا با دیگر منابع نور محیطی مانند ترافیک و ساختمان‌های اطراف یک شبح ایجاد کنید.

14- اگر از فلاش استفاده می کنید، فقط در طول روز این کار را انجام دهید.

گاهی اوقات، استفاده از فلاش دوربین می تواند عکس را بهبود بخشد اما به ندرت در شب این کار را انجام می دهد.  از آنجایی که عکس‌های تاریک کنتراست بسیار واضح‌تری را در برابر فلاش گوشی شما نشان می‌دهند، می‌تواند هر فلشی را تهاجمی و ناهموار جلوه دهد. با این حال، در فضاهایی که از قبل به خوبی روشن شده‌اند، یک فلاش می‌تواند به کاهش سایه‌های تیره پشت یا زیر سوژه اصلی شما کمک کند.

هنگام کادربندی عکس، به دنبال سایه های تیره ای که ممکن است بخواهید حذف کنید، روی زمین یا سطوح عمودی نگاه کنید.، فلاش را به صورت دستی در برنامه دوربین خود روشن کنید. تنظیم فلاش دوربین گوشی روی «خودکار» تضمین نمی‌کند که گوشی شما متوجه سایه‌هایی که می‌خواهید از شر آن‌ها خلاص شوید، شود. فقط به یاد داشته باشید که پس از اتمام کار دوباره فلاش را خاموش کنید.

15- از سه پایه موبایل استفاده کنید.

اگرچه دستگاه‌های تلفن همراه گرفتن هر عکسی را در حین حرکت آسان می‌کنند اما هرگز راه آسانی برای اطمینان از متعادل ماندن عکس در هنگام عکاسی وجود ندارد به خصوص اگر می‌خواهید خودتان هم در عکس باشید و سلفی بگیرید. سه‌پایه‌های سیار به شما این آزادی را می‌دهند که گوشی هوشمند خود را برای عکس‌های هندزفری سریع و بدون حمل تجهیزات سنگین با خود نصب کنید. بیشتر سه پایه های موبایل بسیار جمع و جور هستند و می توانند به هر زاویه ای خم شوند. استفاده از این سه پایه­ها خصوصا برای گرفتن تصویر ویدئویی، کیفیت کار شما را بسیار بهبود می بخشد..

16-  نوردهی برنامه دوربین خود را به صورت دستی تنظیم کنید.

یکی دیگر از ویژگی های دوربین موبایل که می توانید به صورت دستی تنظیم کنید، نوردهی گوشی شما است. ضربه زدن روی صفحه نمایش زمانی که دوربین گوشی شما روشن است فقط لنز را روی یک سوژه جدید دوباره فوکوس نمی کند بلکه به طور خودکار میزان نوری را که دوربین وارد می کند تنظیم می کند. انجام این کار نیز همیشه درست به نظر نمی رسد. بهتر است نوردهی آن را با دست تنظیم کنید.

برای تغییر نوردهی دوربین تلفن همراه خود با دست، برنامه دوربین خود را باز کنید و روی صفحه ضربه بزنید. هنگامی که فوکوس مجدد لنز را می بینید، یک نماد خورشید بسیار کوچک و یک مقیاس عمودی خواهید دید. برای تنظیم سطح نور، انگشت خود را به آرامی به سمت بالا و پایین بکشید.

17- چکیده ایجاد کنید

عکس‌های انتزاعی برای ثبت جوهر یک شی یا مجموعه‌ای از آن‌ها بدون آشکار کردن کل منظره، طراحی شده‌اند. به عبارت دیگر، آنها در خدمت ایجاد تصاویر منحصر به فرد و شگفت انگیز از سوژه های معمولی هستند. این نگاه را می‌توان با برش دادن یک بخش انتزاعی از یک عکس معمولی، یا با گرفتن عکس‌های نزدیک از اشیایی که بیننده را به فکر فرو می‌برد که سوژه ممکن است چیست و سوژه های دارای الگو یا تکرار، کاندیدای عالی برای عکاسی انتزاعی هستند، مانند عکس زیر:

18- در عکس صمیمی باشید

عکس‌های ارسال‌شده می‌توانند برای خاطره‌سازی عالی باشند، لحظات شاد با دوستان، خانواده، یا برخورد گاه به گاه با یک فرد مشهور. اما گاهی اوقات، عکس‌ از افرادی که کاری را انجام می‌دهند، یا افراد با مردم، می‌توانند بسیار جالب‌تر باشند. دلیلش این است که عکس‌های صادقانه بهتر می‌توانند احساسات و ماهیت یک لحظه را به‌طور مؤثر ثبت کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن این نوع عکس، گرفتن هر چه بیشتر عکس است. شما باید از بین گزینه های بیشتری انتخاب کنید، و بهترین عکس ها اغلب زمانی اتفاق می افتد که "ستاره ها در یک لحظه قرار می گیرند"  چشمان همه باز است، یک نفر سر خود را به همین دلیل خم می کند، و شما در نهایت یک عکس دریافت کردید. عکسی از دوست لب بسته شما که با دندان هایش لبخند می زند.

19- غیر متعارف باشید.

ترکیب بندی، بخش بزرگی از چیزی است که یک عکس را عالی می کند اما موضوع عکس نیز همینطور است. برخی از لذت بخش ترین و قابل توجه ترین عکس ها از ایده های جالب و منحصر به فرد بیرون می آیند. تصاویر در برانگیختن احساسات بینندگان شما مؤثرتر از متن هستند. این اغلب به معنای وادار کردن عکس‌های شما برای گفتن چیزی است. سعی کنید در مورد چیزی که می‌گیرید، خارج از کادر فکر کنید. بینندگان شما ممکن است از یک سوژه جالب یا غیرمنتظره شگفت‌زده شوند.

20- آنها را بخندانید.

وقتی صحبت از برانگیختن احساسات شد، گاهی اوقات خاطره انگیزترین عکس ها همان هایی هستند که ما را به خنده وا می دارند. تصویر زیر از اسباب‌بازی روی بشقاب شام، عکس‌های کلاسیک غذای اینستاگرام را به یاد می‌آورد اما از منظر اسباب بازی است. اگر بتوانید مخاطبان خود را بخندانید، احتمالاً از عکس شما لذت خواهند برد.

21- لنز گوشی خود را تمیز کنید.

حمل و نقل گوشی های هوشمند ممکن است راحت تر از دوربین عکاسان تمام عیار باشد، اما وقتی بیرون از خانه هستید معمولاً تلفنتان در جیب یا کیفتان است. در تمام این مدت، لنز دوربین دستگاه در حال جمع آوری انواع گرد و غبار و پرز است. قبل از گرفتن عکس حتما این لنز را با یک دستمال نرم تمیز کنید. ممکن است نتوانید بفهمید لنز چقدر کثیف است تا زمانی که عکس بگیرید و از کیفیت آن متوجه شوید که لنز شما کثیف است.

22-  یک لنز خارجی وصل کنید.

آیا می خواهید واقعاً فانتزی شوید؟ لنزهای خارجی برای شما مناسب هستند. در واقع چندین مورد وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به بالای لنز دوربین اصلی تلفن هوشمندتان متصل کرد. از لنزهای چشم ماهی گرفته تا لنزهای زاویه باز، این افزونه‌ها می‌توانند کیفیت و چشم‌اندازی کاملاً جدید را به عکس‌های شما بیاورند.

23- از ویرایش نترسید.

گرفتن عکس با گوشی هوشمند شما اولین قدم برای جذابیت بصری است. ویرایش عکس‌های شما مرحله بعدی است و در این مرحله بسیار مهم فیلترها می توانند ابزار ارزشمندی برای عکاسی باشند، به خصوص وقتی صحبت از دو هدف باشد: 1) پاک کردن لکه ها از یک عکس 2) خوشمزه تر به نظر رسیدن غذا.

برای اولین بار، مجله InStyle یک لیست سرگرم کننده از " بهترین فیلترهای اینستاگرام برای زیبایی " جمع آوری کرد واکنون، برنامه عکس آیفون فیلترهای مشابه بسیاری را ارائه می دهد. همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند Pho.to وجود دارند که می‌توانند به‌طور خودکار عکس‌های صورت را بدون کار زیاد روتوش کنند. وقتی نوبت به عکس های وعده های غذایی روزانه شما می رسد یکی از جدیدترین برنامه های موجود Foodie  است که با مجموعه فیلترهای بهینه سازی شده برای انواع مختلف غذا ارائه می شود.

برنامه های عالی دیگری برای ویرایش عکس و ویدیو برای دستگاه های تلفن همراه وجود داردکه می توانید با کمی صرف وقت آنها را از طریق جستجو در وب پیدا کنید.