تاریخچه مختصری از سفالگری

1400/09/24 سفالگری
2939
تاریخچه مختصری از سفالگری

تاریخچه مختصری از سفالگری

قدمت هنر سفالگری به انقلاب نوسنگی باز می گردد. شکارچیان و سایر مردم در حال تبدیل شدن به شهرک نشین و کشاورز بودند و محصولات کاشته شده و تربیت حیوانات اهلی تبدیل به یک امر عادی شده بودند. با این حال، نیاز به ابزاری وجود داشت که بتواند آب را به راحتی به مزارع منتقل کند. به دلیل ارزان بودن و فراوانی بیش از حد خاک رس، کشاورزان به استفاده از آن روی آوردند.

با قرار دادن حلقه های سفالی بر روی یکدیگر، اولین گلدان های شناخته شده تشکیل شده و در زمین پخته می شوند. این ظروف تزئین نشده بودند و به راحتی قابل مصرف بودند و فقط از نظر عملکرد مفید بودند.

تا زمانی که یونانی ها جنبه هنری سفالگری را روشن کردند و آن را به شکل هنری امروزی تبدیل کردند. اگرچه هنوز برای نگهداری مایعات برای نوشیدن و خوردن استفاده می شد، صنعتگران یونانی، همانطور که در آن زمان شناخته می شدند، سفال های خود را با مفاهیمی از اساطیر یونان تزئین می کردند و اولین کسانی بودند که با استفاده از خاک رس و سایر مواد طبیعی رنگ را در کار خود پیاده کردند.

چرخ سفالگری

سالها پس از اینکه سفالگران فقط با دستان خود وسایلی را می ساختند، چرخ سفالگری اختراع شد. دو نوع چرخ وجود داشت: چرخ آهسته و چرخ تند.

  • چرخ آهسته یک سکوی متحرک بود که به سفالگران اجازه می داد تا گلدان را در طول فرآیند بچرخانند.
  • چرخ تند دارای همان پلتفرم بود، با این تفاوت که می‌توانست به تنهایی روی یک محور بچرخد.

سفالگرها با استفاده از چرخ سفالگری توانستند به طور موثر کار کنند و آیتم های بیشتری را در مدت زمان کوتاه تری خلق کنند. این اختراع یک پیشرفت بزرگ برای این هنر بود و سفالگرها توانستند آزادی خلاقانه خود را روی چرخ آزمایش کنند و شروع به کشف واقعی شکل هنری کنند.

انواع سفال

سه دسته اصلی از انواع سفال وجود دارد : سفالی، سنگی و چینی.

سفالی:  به عنوان اولین شکل سفال، سفال اغلب تزیین نشده باقی مانده. این نوع سفال به دلیل ماهیت متخلخلی که دارد، در صورت عدم لعاب، آب را جذب می کند و معمولاً در دمای پایین تری پخته می شود.

گرانیتی:  کاملا برعکس، گرانیت به طور معمول در درجه حرارت بالاتر ساخته می شود و آب جذب نمی کند و بنابراین نیازی به لعاب هم ندارد.

چینی:  ساخته شده از خاک رس چینی و سنگ چینی، بدنه سفید و ظریفی دارد و سه نوع از آن وجود دارد: خمیر سخت، خمیر نرم و چینی استخوانی.

سفال امروزی

در این دوران مدرن، ما خوش شانس هستیم که چنین آزادی برای کار با این هنر داریم.

امروزه سفال‌هایی که می‌توانیم بسازیم نه تنها به ما اجازه می‌دهد تا آزادی خلاقانه و اشتیاق خود را ابراز کنیم، بلکه با پیشرفت‌های تکنولوژیکی بسیار، ما فرصت‌های زیادی برای ساخت  و انجام آزمایشهای بسیار در این هنر داریم.